Eetbuien tegengaan Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Eetbuien tegengaan? Dít werkt volgens onderzoekers het beste

We hebben allemaal wel eens een eetbui. Maar vind je het wel heel lastig om daar niet elke keer aan toe te geven en iedere avond een zak chips of een rol koekjes naar binnen te werken? Dan hebben onderzoekers de oplossing. Volgens hun kun je eetbuien tegengaan door ze niet langer te negeren. We leggen je uit hoe dat zit.

Zo voorkom je dat je toegeeft aan het snacken, snoepen en snaaien.

Beloningssysteem

Dat je heel veel zin hebt in bepaald voedsel wordt veroorzaakt door neuronen in het beloningscentrum in je hersenen. Dit hangt onder andere samen met hormonen, geconditioneerd gedrag en de toegang die je hebt tot bepaald eten. Als er een zak chips voor je neus ligt, of je weet dat er een voorraad chocolade in huis is, is het wel heel verleidelijk om dit aan te breken dan wanneer je er eerst voor naar de supermarkt moet. Ook je emoties, zintuigen en je omgeving spelen een rol in je cravings. En als laatste kunnen suiker, vet, zout en koolhydraten bepaalde hersensignalen verstoren. Door al deze factoren ontstaat dus dat onstilbare verlangen naar iets lekkers in je hersenen, oftewel: (vr)eetbuien.

Eetbuien tegengaan

Probeer jij je eetbuien altijd met man en macht te onderdrukken? Volgens Amerikaanse studies is dat helemaal niet de oplossing. Dit zou zelfs averechts werken, waardoor je nog meer zin krijgt om te eten. Wat je dan wel moet doen? Je eetbuien tegengaan door je trek naar snoep en snacks recht in de ogen aan te kijken, in plaats van het te negeren.

Volgens Evan Forman, hoogleraar psychologie aan Drexel University in Philadelphia, is het belangrijk dat je begrijpt dat het verlangen naar (ongezond) eten een natuurlijk onderdeel van de mens is. Zo zitten we in elkaar. Je hoeft je eetbuien daarom niet uit de weg te gaan om ze te voorkomen. Dat betekent niet dat je altijd moet snacken wanneer je ze hebt, maar dat je moet accepteren dat ze er zijn in plaats van ze weg te drukken. Je eetbuien accepteren zonder hier aan toe te geven kun je doen met de volgende technieken:

1. Urge surfing

Je eetbuien kunnen behoorlijk dominant zijn, maar duren meestal niet lang. Je kan het zien als een soort golven die opkomen en weer afnemen. Zo’n eetbui bereikt vaak na 5 minuten de piek, waarna dit weer afzwakt. Daarom kan urge surfing werken, waarbij je dus met de golf van je verlangen naar eten meebeweegt. Werk niet tegen de golf in, want daar verdwijnt het niet mee, maar probeer te beseffen dat je een golf van trek hebt en dat dit na een paar minuten weer minder wordt.

Lees ook: Kun je verslaafd raken aan suiker, of is dat een mythe?

2. Snack met aandacht

Het is geen ramp als je af en toe toch toegeeft aan een eetbui, zo lang je gezondheid daarmee niet in gevaar komt. Om het zoveel mogelijk binnen de perken te houden, is het goed om met aandacht te snacken en snaaien. Bedenk je bij elk snoepje, koekje of chip of dat je craving heeft opgelost of dat je er nog een wil. Hierdoor ben je veel bewuster van wat je eet en hoeft de zak niet altijd helemaal leeg.

3. Gezonder snacken

Wees je bewust van hoe ongezond sommig voedsel je laat voelen. Op het moment dat je toegeeft aan een eetbui kan dat goed voelen, maar achteraf kun je met een vervelend gevoel en een lege zak chips achterblijven. Probeer daar bij stil te staan. Ook kan het helpen om je cravings voortaan voor een gezondere variant te vervangen, zodat je je minder schuldig voelt als je hebt gesnackt. Zo kun je zoet ongezond voedsel bijvoorbeeld vervangen voor fruit. Dat is natuurlijk niet hetzelfde als een chocoladekoekje, maar het kan wel je drang naar zoetigheid bevredigen waardoor je eetbui weer wegebt.

Bron | Het Laatste Nieuws
Beeld | Getty Images

Maryse De BruijneGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden