pistachenoten Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Dit zijn de gezondheidsvoordelen van pistachenoten

Of je ‘m nu over een taart strooit, er pesto van maakt of gewoon uit het vuistje eet: pistachenoten zijn lekker én hartstikke gezond. Waarom je dit nootje wat vaker in huis mag halen? We zetten de gezondheidsvoordelen van pistachenoten op een rij.

Boordevol vitaminen

Een van de redenen om wat vaker pistachenoten te eten, is dat ze boordevol vitaminen en antioxidanten zitten. Zo bevat een handjevol pistachenoten de vitaminen B1 (thiamine), B2 (riboflavine), B11 (foliumzuur), C (ascorbinezuur) en E (tocoferol). Deze vitaminen dragen onder andere bij aan energie, een goede werking van je hartspier en zenuwstelsel, het aanmaken van rode en witte bloedcellen, wondgenezing en het beschermen van cellen, bloedvaten, organen en weefsel.

Bevat veel eiwitten

Goed om te weten: per 100 gram bevatten pistachenootjes ongeveer 20 gram eiwitten. Dat is meer dan in veel andere noten, zoals cashewnoten, hazelnoten en walnoten. Eiwitten zorgen voor verzadiging en zijn een belangrijke voedingsstof om spierweefsel in stand te houden en spieren op te bouwen. Pistachenoten zijn bovendien een goede eiwitbron voor vegetariërs en veganisten, omdat ze complete eiwitten en dus alle aminozuren bevatten.

Goed voor je spijsvertering

De pistachenoot is het meest vezelrijke nootje en bevat maar liefst 9,5 gram vezels per 100 gram. Dat is bijna het dubbele van de hoeveelheid vezels in cashewnoten of paranoten. Vezels dragen bij aan een goede spijsvertering, maar het heeft ook een positieve werking op het slechte cholesterol in je bloed, en de bloedsuikerspiegel. En dat verkleint vervolgens de kans op hart- en vaatziekten.

Weinig calorieën

Ongezouten pistachenoten zijn een gezonde keuze, omdat ze maar weinig calorieën bevatten: 118 calorieën voor een handjevol (20 gram). Dat is minder dan in veel andere noten, waaronder amandelen, pecannoten, hazelnoten en walnoten. Ze worden daarom ook wel the skinny nut genoemd.

Goed voor je hart

We noemden het al even: pistachenoten dragen bij aan een goede hartgezondheid. Dat komt bijvoorbeeld doordat ongezouten pistachenoten grotendeels onverzadigd vet bevatten. Ook zou het eten van pistachenoten een goede invloed hebben op je bloeddruk en bloedsuikerspiegel.

Ongezouten pistachenoten hebben dus allerlei gezondheidsvoordelen. Voordat je meteen in een zak graait: het Voedingscentrum adviseert ongeveer een handje ongezouten noten per dag.

Bron | Voedingscentrum, Livestrong, De Notenkoerier

Margriet.nl genomineerd voor Website van het Jaar

Banner Margriet website van het jaar Beeld Margriet
Beeld Margriet

Margriet is genomineerd in de categorie Lifestyle en die prijs willen we dolgraag winnen. Stemmen doe je hier (vergeet niet om de stem te activeren via de mail die je binnenkrijgt).

Maike AbmaGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden