Barbecuesauzen vol suiker en zout: de verschillen per merk en soort Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Barbecuesaus zit vol met suiker en zout: zo kies je bewust

Het is weer volop lekker weer, dus de kans is groot dat je ergens de komende dagen de barbecue aanzet. En bij al die lekkere groenten en stukjes vlees of vis neem je natuurlijk ook wat saus. En welke saus is nou beter dan barbecuesaus? Maar gebruik het met mate: uit onderzoek van het Voedingscentrum is gebleken dat deze kant-en-klare barbecuesauzen vol met suiker en/of zout zitten.

En dat niet alleen, er zijn ook grote verschillen per merk. Zo maak je een gezonde keuze.

Vergelijk de barbecuesaus

Om erachter te komen hoe gezond of ongezond barbecuesaus is, heeft het Voedingscentrum zes verschillende kant-en-klare barbecuesauzen uit de supermarkt vergeleken. Uit die vergelijking komt naar voren dat sommige sauzen dertig gram suiker bevatten per honderd gram saus. Bijna één derde dus! Ter vergelijking: dit zijn meer dan zeven suikerklontjes.

Gelukkig zijn er ook sauzen die beter uit de test komen. De saus waarin het minste suiker zit, komt uit op iets minder dan één suikerklontje per honderd gram. Maar daar staat weer tegenover dat hierin iets meer zout zit dan in de rest van de sauzen. Twijfel je welke saus je het best kunt kiezen? Kijk dan of er een optie is met een goede balans tussen suiker en zout. En eet sauzen altijd met mate, om te voorkomen dat je te veel suiker binnenkrijgt.

Gezond of ongezond?

Om sauzen goed te kunnen vergelijken, kijken we naar meer dan alleen het suikergehalte. Natuurlijk is dit belangrijk om te weten, maar er zijn ook veel andere indicaties zijn of iets gezond is of niet. Het gaat namelijk om het geheel van calorieën, suikers en de hoeveelheid vet.

Of een product gezond is, kun je aflezen aan de productbeschrijving en de ingrediëntenlijst op de verpakking. Deze staan altijd op volgorde, met vooraan het ingrediënt dat er het meest in zit. Suiker kun je het best aflezen in de tabel met voedingswaarden. Daarin staan ook de kilocalorieën, eiwitten, vetten, verzadigde vetten, koolhydraten en zout. Vaak gaat dit per 100 gram, soms ook per portie.

Saus voor de barbecue

Ga je barbecueën en twijfel je nu welke saus je moet nemen? Dan zijn er verschillende soorten die je kunt kiezen. Je kunt natuurlijk gaan voor een kant-en-klare barbecuesaus, maar kijk hiervoor dus wel naar de hoeveelheid suikers. Als je dit als indicatie gebruikt, kun je het best gaan voor whisky cocktailsaus (7 gram suiker per 100 gram) of knoflooksaus (9 gram suiker per 100 gram). Als je naast de barbecuesaus, chilisaus en pindasaus hebt staan, maakt het niet zoveel uit wat je kiest. Deze bevatten ook 30 en 27 gram suiker. Wil je ook weten hoe het zit met calorieën en vetten? Dat lees je hier.

Bron | Voedingscentrum, Consumentenbond

Nynke KooyGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden