null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

PREMIUM

Annemarie van Gaal over vakantie­tegenvallers en je rechten

Wat doe je als de vakantie waar je zo naar hebt uitgekeken vies tegenvalt, is vertraagd of wordt gecanceld? Annemarie van Gaal zet de vakantie­tegenvallers en de actie die je kunt nemen op een rijtje.

Vertraging? Kassa!

Als je vlucht of treinreis flink is vertraagd is dat vervelend, maar gelukkig word je er wel voor gecompenseerd. Je hebt ook recht op compensatie als je vlucht wordt geannuleerd of als je door een vertraging een aansluitende vlucht gemist hebt. De regels zijn als volgt:

Als een vlucht naar een EU-land is vertraagd en meer dan drie uur later op bestemming aankomt, heb je recht op een compensatie van:

  • € 250 voor vluchten tot 1.500 km
  • € 400 voor vluchten verder dan 1.500 km

Voor een vlucht buiten de EU die meer dan drie uur is vertraagd, is de compensatie

  • € 250 voor vluchten tot 1.500 km
  • € 400 voor vluchten van 1.500 km tot 3.500 km
  • € 300 voor vluchten verder dan 3.500 km met 3 tot 4 uur vertraging
  • € 600 voor vluchten verder dan 3.500 km met meer dan 4 uur vertraging

Als er sprake is van overmacht bij de luchtvaartmaatschappij, dan heb je geen recht op vergoeding. Onder ‘overmacht’ valt bijvoorbeeld staking van het luchthavenpersoneel, slechte weersomstandigheden, een natuurramp, terrorisme of een medische noodlanding.

Er zijn veel claimbedrijven actief die claims voor je verzilveren met inhouding van een vergoeding die kan oplopen tot 30 of 35% van het geclaimde bedrag. Je bent misschien geneigd om hen de rompslomp te laten regelen, maar ik adviseer om het eerst zelf te proberen. Het is namelijk niet zo ingewikkeld en met een beetje moeite heb je de kosten van het claimbedrijf snel zelf verdiend. Op de meeste websites van luchtvaartmaatschappijen kun je lezen hoe je de compensatie voor de vertraagde vlucht claimt. Het is soms even zoeken, maar het loont de moeite.

null Beeld
  • Voor een treinreis met NS Internationaal die minder dan een uur is vertraagd, heb je geen recht op een compensatie.
  • Voor een treinreis die langer dan een uur maar minder dan twee uur is vertraagd, krijgt je 25% van de prijs van je treinticket (enkele reis) vergoed.
  • Voor een treinreis die meer dan twee uur is vertraagd heb je recht op een compensatie van 50% van de prijs van je treinticket (enkele reis).

Als je met de Thalys reist, zijn de regels als volgt:

  • Als de Thalys meer dan een halfuur (maar minder dan een uur) is vertraagd, heb je recht op een compensatie van 20% van de ticketprijs in Thalys-tegoedbonnen, die je kunt gebruiken voor je volgende reis. In plaats van de tegoedbon kun je kiezen voor het bijschrijven van gratis miles.
  • Bij een vertraging van de Thalys tussen een en twee uur, heb je recht op een compensatie van 50% van de ticketprijs in Thalys-tegoedbonnen of 25% van de ticketprijs in geld.
  • Bij een vertraging van meer dan twee uur, heb je recht op 100% van de ticketprijs in Thalys-tegoedbonnen of 50% van de ticketprijs in geld.

Annemarie van Gaal: “Een paar maanden geleden vloog ik met mijn man, zoon en de vriendin van mijn zoon, naar Parijs. Helaas kregen we de avond ervoor een sms’je dat onze vlucht die om acht uur ’s morgens zou vertrekken, was geannuleerd en we omgeboekt waren naar een latere vlucht die om half een vertrok. Na terugkomst heb ik de vertraging geclaimd bij de luchtvaartmaatschappij en kreeg ik na een paar weken per ticket € 250 compensatie op mijn bankrekening gestort. Door de duizend euro compensatie was dat reisje Parijs achteraf toch niet zo duur.”

Garantie

De meeste reisorganisaties zijn aangesloten bij de ANVR. Check vooraf of dat bij jouw reisbureau ook het geval is. De ANVR moet je zien als een garantie. Als je vakantie bijvoorbeeld strandt vanwege het faillissement van de reisorganisatie, zorgt de ANVR voor eventueel vervangend verblijf en je terugreis. Ook als je achteraf klachten hebt over je reis, helpen ANVR-reisorganisaties je. Kom je er samen niet uit, dan kun je naar de Geschillen­commissie Reizen en zorgt de ANVR ervoor dat de uitspraak van de Geschillencommissie door jouw reisbureau wordt nagekomen.

null Beeld

Niet wat je verwachtte…

Als je op de camping of in het hotel aankomt en het blijkt totaal niet te voldoen aan je verwachtingen, meld je klacht dan meteen bij de receptie en vraag om een betere plek of kamer. Geef hun de kans om jouw klacht te verhelpen. Als zij niets voor je kunnen doen, neem dan zo snel mogelijk contact op met de reisorganisatie of met de site waar je hebt geboekt. Maak altijd foto’s waarop duidelijk te zien is waarover je klaagt en stuur deze mee. Een foto van de vieze badkamer, beschimmelde muren of het doorgezakte bed zegt vaak meer dan duizend woorden.

null Beeld

Waar is mijn koffer?

Het is de nachtmerrie van iedere reiziger: je koffer komt niet aan. Je bent de eerste dagen onthand, maar de waarde van de inhoud van een verloren koffer is ongemerkt ook best hoog. In verreweg de meeste gevallen komt je koffer boven water en zorgt de luchthaven ervoor dat je koffer op je vakantieadres wordt bezorgd, maar ben je net die pechvogel wiens koffer niet wordt gevonden? Dan zijn er een paar dingen die je kunt doen:

  • Als je een reisverzekering hebt afgesloten, meld de diefstal dan bij je reisverzekering. Zij zullen de dagwaarde van de inhoud aan je vergoeden.
  • Als je bagage na een vlucht niet is aangekomen, meld het dan bij het loket van de luchtvaartmaatschappij voor zoekgeraakte of vermiste koffers en vul een PIR (Property Irregularity Report, red.)-formulier in. Vraag een kopie van het PIR-formulier én een bevestiging van de luchtvaartmaatschappij dat je bagage niet is aangekomen. Als je koffer wordt gevonden zal de luchtvaartmaatschappij deze laten afleveren op je vakantie- of huisadres. Mocht je bagage met een vertraging van meer dan 24 uur aankomen, dan heb je recht op een vergoeding. Deze vergoeding kun je claimen via je reisverzekering, de luchtvaartmaatschappij of de reisorganisatie. De luchtvaartmaatschappij is aansprakelijk tot een maximum van 1.300 euro.
  • Als je een reisverzekering hebt, is het soms gunstig om het daar te claimen omdat je via hen, afhankelijk van je polisvoorwaarden, vaak een hogere vergoeding krijgt dan van de luchtvaartmaatschappij.
  • Veel creditkaartmaatschappijen bieden een verzekering aan in hun voorwaarden waarbij alle aankopen binnen drie of zes maanden verzekerd zijn voor diefstal en verlies. Zaten er recent gekochte spullen in je koffer die je met je creditkaart betaalde? Claim ze bij jouw creditkaartmaatschappij en je krijgt het volledige bedrag vergoed.
null Beeld

Tips

Check je meer dan één koffer in? Verdeel de spullen dan over de koffers. Pak in elke koffer wat kleding van iedere vakantieganger, zo is niemand helemaal onthand als een van de koffers niet aankomt.

Doe waardevolle spullen of belangrijke informatie - zoals het adres van je hotel of camping - niet in je koffer, maar neem ze mee in je handbagage.

null Beeld

Handige sites

  • nederlandwereldwijd.nl (site van de overheid met reisadviezen en tips)
  • anvr.nl (site over de voordelen van de ANVR, ook kun je checken of je reisbureau lid is van de ANVR)
  • wisselkoers.nl (handige site om vooraf te bekijken wat de wisselkoers is van de lokale munt in het land dat je bezoekt)
  • skyscanner.nl (handige site om de prijzen van vluchten te vergelijken)
  • booking.com (vergelijk de hotelprijzen in de landen die je wilt bezoeken)
  • airbnb.com (handige site als je liever een appartement of huis huurt van een particulier, dan een hotel)
null Beeld

Check het reisadvies

Tussen het boeken van je reis en je eerste vakantiedag zit vaak een periode waarin van alles kan gebeuren. Er kan een virus uitbreken in het gebied dat je wilt bezoeken, er kunnen hevige protesten zijn of het gebied kan vernield zijn door een aardbeving of orkaan. Als je twijfelt, check of er wellicht een negatief reisadvies is afgegeven door de overheid op de site nederlandwereldwijd.nl. Bij een negatief reisadvies is het aan jou of je je reis wilt laten doorgaan of annuleren, maar het is te overwegen om je reis om te boeken naar een gebied dat geen onrust kent. Je reisverzekering of reisbureau is niet verplicht om geld te vergoeden, maar zal zich vaak wel coulant opstellen. Check vooraf wat hun positie is.
Let op: Als je besluit tóch te gaan, ben je niet meer gedekt door je reisverzekering.

null Beeld

In 2019 gaven Nederlanders ruim 22,5 miljard euro uit aan vakanties, waarvan 3,7 miljard euro werd besteed aan vakanties in eigen land en ruim 18,7 miljard euro aan vakanties in het buitenland.In 2020 (het eerste coronajaar) waren de totale bestedingen voor vakanties gezakt naar 10,3 miljard euro, waarvan 2,7 miljard euro voor vakanties in eigen land en 7,6 miljard euro aan vakanties in het buitenland
Bron: CBS.

null Beeld

Klagen kun je leren

Soms zit er weinig anders op dan klagen. Ik heb zes tips op een rijtje gezet waarmee je goed beslagen ten ijs komt en meer kans hebt op een goed resultaat in je voordeel.

  1. Zorg dat je sympathiek overkomt.
    De mensen aan de balie of bij de reisorganisatie zijn eerder geneigd om een sympathiek persoon te helpen dan iemand die schreeuwend en briesend zijn punt maakt.
  2. Praat met de juiste persoon.
    Dat meisje aan de balie is misschien niet de juiste persoon om je te helpen met je klacht, dus je hoeft haar niet je uitgebreide verhaal te doen. Vraag meteen naar de manager of iemand die beslissingsbevoegd is en in staat je klacht te verhelpen.
  3. Zet de klachten voor jezelf op papier, zo vergeet je niets.
    Schrijf op met wie je hebt gesproken, wat zijn/haar functie is en welke toezeggingen er zijn gedaan. Noteer ook de datum van het gesprek, zodat je er later aan kunt refereren.
  4. Probeer in oplossingen te denken.
    Waarmee zou je tevreden zijn? Een andere kamer met een beter uitzicht of minder geluidsoverlast? Een financiële compensatie voor de gemiste vakantiedagen? Leg het voor.
  5. Laat je niet afschepen.
    Veel mensen hebben op voorhand al het gevoel dat ze bij klachten altijd aan het kortste eind trekken. Als iemand antwoordt dat de klacht niet in behandeling wordt genomen, met zinnen als: “Zo staat het nu eenmaal in onze voorwaarden” of “Nee helaas, ik kan niets voor u doen” laten ze het erbij. Niet doen. Als je vindt dat je in je recht staat, ga dan vooral door. Schrijf nieuwe brieven, bel of loop de deur plat bij het reisbureau waar je hebt geboekt. Volhouden is je eerste winst en realiseer je dat het de taak is van de persoon aan de andere kant om jou te helpen bij het oplossen van jouw klacht. Een uitspraak als: “Ik beloof u dat we ernaar gaan kijken” is géén ferme toezegging dat ze jouw zaak gaan oplossen. Reageer in dit geval met: “Prima, ik wacht even tot u ernaar heeft gekeken.” “Maar dit gaat heel lang duren.” “Geen probleem. Ik heb de tijd.”
null Beeld
Annemarie van GaalGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden