null Beeld Stocksy
Beeld Stocksy

PREMIUMBeauty

Face yoga: zo werkt het

Yoga is niet alleen ontspannend voor lichaam en geest, maar heeft ook een verstevigende werking op je huid. Met face yoga versterk je je onderhuidse spieren, stimuleer je de doorbloeding én zorg je voor een strakker uitziende huid. Dit zijn dé tips en trucs.

Wat is het precies?

Face yoga zijn speciale oefeningen om de gezichtsspieren te versterken. In je gezicht bevinden zich maar liefst 57 spieren die ervoor zorgen dat gezicht, nek en schedel met elkaar verbonden zijn. Je traint deze spieren dus met face yoga, met als gevolg dat ze sterker en strakker worden, waardoor ook de huid steviger aanvoelt. Bovendien activeer je je gezichtsspieren ermee, waardoor ze ook zorgen voor een verbeterde bloedsomloop. Het resultaat is een stevige huid met een gezonde gloed.

null Beeld

Kaak? Frons?

Bedenk voordat je begint welke delen van je gezicht je meer definitie wilt geven. Wil je focussen op een strakkere kaaklijn, het verminderen van je frons of minder zichtbare wallen rond de ogen? Voor elk onderdeel van het gezicht is er een passende oefening. Bedenk ook wanneer en hoe vaak je de oefeningen wilt doen. Liever ’s ochtends, ’s avonds of tussendoor? De face yoga combineren met je huidverzorgingsroutine kan ook. Dan zorgen producten en tools er samen met je handen voor dat de oefeningen nóg beter werken.

null Beeld

Nooit te laat om met face yoga te beginnen

Misschien vraag je je af: heeft het nu nog zin om met face yoga te beginnen? Het antwoord is: ja! Het verstevigen van je spieren is namelijk niet afhankelijk van leeftijd. Het is dus net als met het trainen van je lichaam: je bent nooit te laat om te beginnen. Het is een kleine tijdsinvestering, kost niets en je kunt het doen wanneer je wilt. Er is dus eigenlijk geen enkele reden om het níét te proberen.

null Beeld
  1. Natural Moisturizing Factors + HA is een crème verrijkt met hyaluronzuur, waarmee je kunt masseren € 6 (The Ordinary).
  2. Revitalizing Supreme+ Bright Power Soft Milky Lotion zorgt voor een egale gloed € 101 (Estée Lauder).
  3. De-puff Cooling Eye Gel is goed te combineren met de anti-wallen oefening € 5,10 (B.A.E.).
  4. Face Oil Dry & Sensitive maakt de face yoga-oefeningen extra soepel € 29,95 (Booming Bob).
  5. Guasha Glow clear quartz massagesteen € 49,95 (De bindweefselbar).
null Beeld

De start: een ontspannen basis

Om face yoga goed te kunnen doen, is het van belang dat je gezicht ontspannen is. En dat begint, net als bij het lichaam, met de ademhaling. Ademen doe je vanuit de buik, want zo ontspan je door het hele lichaam. Start met inademen door je neus vanuit je onderbuik, waarna de teug lucht als het ware naar je borstkas toe golft. Als de lucht in de borstkas zit, adem je uit via je mond, terwijl je de mond en kaken volledig ontspant. Herhaal dit totdat je merkt dat je rustig ademt en je goed ontspannen bent. Van hieruit kun je starten met face yoga.

null Beeld

Verschillende oefeningen

Tussen de vele online face yoga-video’s vind je gegarandeerd de oefeningen die het best bij je passen. Je kunt ze gratis bekijken, bijvoorbeeld via Youtube, maar er zijn ook experts die een lidmaatschap met specifieke oefeningen aanbiedingen. Als je een abonnement neemt (vaak maandelijks opzegbaar), krijg je deze oefeningen per mail toegestuurd en kun je allerlei video’s bekijken met extra uitleg.

null Beeld

Face yoga oefeningen

Strakke kaaklijn

Hiermee train je de spieren in je kaak en nek. Dit kun je doen als je graag een strakke kaaklijn wilt of een minder zichtbare onderkin.

  1. Ga aan tafel of aan een bureau zitten, maak een vuist met je rechterhand en plaats deze aan de zijkant van je kaak (dus vlak onder je oor) met de duim naar beneden.
  2. Draai je hoofd richting je vuist, dan voel je dat je de zijkant van je nek stretcht.
  3. Zorg ervoor dat je vuist niet beweegt of van zijn plaats gaat.
  4. Druk je kaak gedurende een paar seconden richting je vuist.
  5. Laat los en herhaal aan de linkerkant.
null Beeld

Weg wallen

Met deze oefening verminder je vochtophopingen onder je ogen. Gebruik niet te veel druk, om de huid niet te irriteren.

  1. Plaats je ringvingers aan de binnenkant van je wenkbrauwen, dus vlak naast de neusbrug.
  2. Druk je vingers aan en laat los. Beweeg ze op deze manier richting de zijkant van je wenkbrauwen.
  3. Druk een paar seconden met je vingers op je slapen.
  4. Ga door met de drukkende bewegingen boven de jukbeenderen, richting de ooghoeken.
  5. Doe dit gedurende 30seconden.
null Beeld

Doe de leeuwengaap

Dit is een ademhalingsoefening die stress vermindert en de gezichtsspieren ontspant. Als je de oefening doet, lijk je wel wat op een leeuw die gaapt, dus vandaar de bijnaam.

  1. Leun vanuit een zittende positie naar voren, met je handen en knieën op de grond.
  2. Adem diep in door je neus.
  3. Open je mond wijd, steek je tong uit en rek deze uit, richting je kin.
  4. Adem krachtig uit via je mond en maak een ‘haaa’-geluid.
  5. Ontspan en herhaal 7 keer.
  6. Adem gedurende 1 tot 3 minuten diep in en uit om af te sluiten.
null Beeld

Frons verminderen

Hiermee ontspan je de spieren in je voorhoofd. Deze spieren staan vaak strak gespannen, met de bekende denkfrons als gevolg.

  1. Plaats je vingertoppen in het midden van je voorhoofd, terwijl ze naar elkaar wijzen.
  2. Duw je vingertoppen in het voorhoofd, terwijl je ze richting de slapen laat glijden.
  3. Laat los en herhaal deze oefening gedurende 30 seconden.
null Beeld

Gezond bindweefsel

Gezond bindweefsel zorgt ervoor dat face yoga een beter resultaat oplevert. Gezond bindweefsel maakt namelijk hyaluronzuur aan voor een mooie, volle huid, bevat bloedvaten die afvalstoffen afvoeren én collageen, wat je huid elastisch en soepel maakt. Een bindweefselmassage van het gezicht, eventueel met behulp van een zogeheten ‘gua sha’-schraper zorgt ervoor dat afvalstoffen via het lymfesysteem worden afgevoerd. Hierdoor krijgt de collageenaanmaak een boost en heeft het bindweefsel een losse structuur, waardoor het uitvoeren van face yoga-oefeningen soepeler gaat.

null Beeld

Handige hulpjes

Tools met pulserende of elektrische stromen zijn populair om het gezicht een massage mee te geven, maar deze doen eigenlijk ook een deel van de face yoga voor je. Ze stimuleren de bloedsomloop en ‘kneden’ de huid, waardoor de spieren automatisch in beweging komen. Als je het gebruik van deze tools combineert met eenvoudige face yoga-oefeningen en dit regelmatig herhaalt, behaal je een optimaal resultaat. Zo vang je twee vliegen in één klap, want je masseert én verstevigt de huid.

null Beeld

Face yoga als beautyritueel

Bouw een blokje van vijf minuten in voor face yoga tijdens je dagelijkse beautyroutine. Het hoeft niet altijd een uitgebreide training te zijn; je kunt bijvoorbeeld ook vijf keer een bepaalde spieroefening doen terwijl je je gezicht reinigt of hydrateert. Gebruik bijvoorbeeld een serum, crème of olie die past bij je huidconditie, die je met je vingertoppen in de huid masseert. Opwaartse bewegingen bij hals, kaak, jukbeenderen en voorhoofd zorgen voor een betere doorbloeding van de spieren onder de huid en vormen een goede basis voor de face yoga-oefeningen. Doe dit een aantal keer per week of per dag.

null Beeld
  1. Regeneratie Serum verzorgt en ontspant de rijpe huid € 59,95 (Dr. Hauschka).
  2. Hydraluron+ Mist is perfect voor een snelle face yoga-sessie op kantoor € 30,85 (Indeed).
  3. Bonajour Green Tea Waterbomb maakt van face yoga een verfrissend ritueel € 23 (Laboratory K).
  4. De Jade Roller geeft je face yoga extra kracht en stimuleert de bloedsomloop in het gezicht € 35 (Coucou Club).
  5. Hydra Intense Rose Jelly ontstresst de gestreste huid tijdens face yoga € 32,95 (Madara).
null Beeld

Instructeurs op Instagram

@faceyogapilates: korte instructie­video’s met face yoga-oefeningen.
@faceyoga_livelighter: handige en snelle oefeningen voor tussendoor.
@faceyogaexpert: de wereldberoemde face yoga-expert Danielle legt je alles uit.

Online cursussen:

Faceyogaforyou.com: video’s en advies op maat of een-op-eensessies.
faceyogamonna: voor een zesweekse cursus.
yoganna-yoga.com: training voor als je zelf face yoga-cursussen wilt gaan geven.

Conny TroostStocksy

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden