MT16 relatie redden Beeld Redactie
Beeld Redactie

PREMIUM

‘Als ik haar ergens op aanspreek, zegt hij dat ik er niet zo’n punt van moet maken. Hij ziet het niet, maar ik wel: de triomfantelijke blik van Julia’

Emma (56) heeft sinds twee jaar een relatie met Simon (57). Ze voeren continu strijd over de opvoeding van zijn dochter Julia (17).

Emma:

“Ik weet dat Julia erop uit is om de relatie tussen Simon en mij kapot te maken en als ze zo doorgaat, gaat haar dat ook nog lukken ook. Simon ziet totaal niet wat er gebeurt en neemt het altijd voor Julia op. Als ik haar ergens op aanspreek, zoals gisteren, toen wij thuiskwamen en het een grote bende was in de woonkamer, zegt hij dat ik er niet zo’n punt van moet maken en dat mijn toon te fel is. Hij ziet het niet, maar ik wel: de triomfantelijke blik van Julia, die er vervolgens een schep bovenop doet en zegt dat ze altijd op haar kop krijgt van mij als Simon er niet is en dat ik lieg en achterbaks ben. Dus wordt het een heel drama, terwijl ik een normale opmerking maakte. Elke dag valt er wel ­zoiets voor.”

Grote mond

“Gisteren hadden Simon en ik boodschappen in huis gehaald voor de hele week en Julia begint dan onmiddellijk in de tassen te graaien, die ik aan het opruimen ben, om te zien wat we gekocht hebben en of haar ­favoriete snacks er wel bij zitten. Ze haalt dan gewoon spullen uit de tas en legt ze op de vloer om zich heen terwijl ze commentaar ­levert op wat ik heb gekocht. Als ik zeg dat ze daarmee moet stoppen, geeft ze een grote mond: dat ik nooit rekening houd met wat zij lekker vindt, dat ze nog had gevraagd of ik lasagne mee wilde nemen en dat ze wel bij haar moeder gaat eten. Vervolgens komt Simon ertussen en vraagt mij of ik aan de lasagne heb gedacht. Natuurlijk heb ik daaraan gedacht. Ik weet immers dat zij degene is die altijd de gang van zaken en de maaltijden bepaalt. Dus dat zeg ik dan, misschien wat fel."

“Vervolgens schreeuwt Julia dat Simon nu zelf ziet hoe ik tegen haar doe en vertrekt ze huilend naar haar kamer. Simon achter haar aan. Ik weet dan dat ik hem voorlopig niet terugzie en dat de avond is verpest. Want wij krijgen vervolgens ruzie, omdat Simon vindt dat ik soepeler moet zijn en me meer in Julia moet verplaatsen. Volgens hem was Julia net thuis en had ze trek en is het toch niet zo erg dat ze kijkt wat we hebben gekocht. Er was immers weinig in huis.”

null Beeld

Meester in verdraaien van dingen

“Simon verwijt mij dat Julia zich niet welkom voelt. Ze was bij hem veel vrijheid gewend, maakte eten klaar als ze daar trek in had. Nu moet ze zich bij mij aan allerlei regels houden en dat geeft haar het gevoel dat ze haar plek in huis en bij haar vader kwijt is. Ze denkt dat ik haar niet mag en dat ik wil dat zij bij haar moeder gaat wonen. Julia is een meester in het verdraaien van dingen en Simon neemt het altijd voor haar op.”

Simon:

“Ik neem het zeker niet altijd op voor Julia. Ik spreek haar echt wel aan op haar gedrag, maar ik heb een andere stijl van opvoeden dan Emma. Zij is strikt over zaken als thuiskomen, je spullen opruimen en aan tafel komen voor de gezamenlijke maaltijden. Ik ben daar altijd makkelijker in geweest. Omdat Julia na onze scheiding een slechte ­relatie had met haar moeder, heeft ze de afgelopen drie jaar bijna voortdurend bij mij ­gewoond. Ze kon het niet goed vinden met de nieuwe man van haar moeder, gaf hem en haar moeder de schuld van de scheiding.”

Haar regels noemt ze afspraken

“Het klopt dat ze van mij veel vrijheid kreeg. Dat moest ook wel, want ze was vaak alleen thuis als ik werkte. Ik vond dat ze die vrijheid goed aankon. Natuurlijk was het weleens zo dat ze haar huiswerk nog niet had gemaakt, of dat er spullen rondslingerden, maar ik vond en vind dat niet zo’n punt. Voor Emma is regelmaat belangrijk en ze vindt het vervelend als het in huis een troep is als ze thuiskomt van haar werk. Ze vindt ook dat ze Julia erop mag aanspreken als ze zich niet houdt aan haar regels, die zij afspraken noemt. Julia verzet zich daartegen. Ik denk dat de manier ­waarop wij leefden in de ogen van Emma chaotisch is en zij kan daar slecht tegen. Ik weet dat ze met de beste bedoelingen heeft geprobeerd om meer rust en gezelligheid in ons leven te brengen. Eigenlijk zoals ze dat met haar zoons gewend was. Ze besteedt bijvoorbeeld aandacht aan gezond eten, samen aan tafel.”

MT16 relatie redden Beeld

Meisjesdingen

“Emma had zich erop verheugd om naast twee zoons nu een meisje als bonusdochter te hebben over wie ze kon moederen en met wie ze meisjesdingen kon doen. Maar Julia gedroeg zich van het begin af aan tegendraads. Ze had geen behoefte aan samen winkelen, ze zag Emma als indringster en een bemoeial die mij van haar afpakte en die haar stomme regels oplegde. Ik heb geprobeerd te bemiddelen tussen hen. Door Emma uit te leggen dat Julia veel zelfstandigheid gewend was en dat de toon waarop Emma haar corrigeert niet werkt bij mijn dochter.”

“Met Julia bespreek ik dat Emma het goed bedoelt en dat ik het ook fijn vind dat ons leven wat geordender verloopt. Ik vind het zelf fijn, maar ook pijnlijk, dat de twee zoons van Emma, die weliswaar uit huis zijn maar nog regelmatig bij ons een weekend doorbrengen, mij en Julia onmiddellijk hebben geaccepteerd en dat ik een heel vriendschappelijke band heb met hen. Was het ook maar zo tussen Emma en Julia.”

Therapie

Een samengesteld gezin met pubers is zelden makkelijk. Voor jongere kinderen is een scheiding ook verdrietig, maar als de ouders goed met elkaar omgaan en als de nieuwe partner lief is voor hen, voegen ze zich over het algemeen ­makkelijker in de nieuwe situatie. ­Pubers zitten in een andere fase. Ze zijn bezig met zelfstandig worden, hun eigen mening vormen, zichzelf leren kennen en met het ervaren van seksualiteit en verliefdheid. In die fase kun je weinig begrip ­opbrengen voor ouders die aan het ­rommelen zijn met relaties, laat staan met seksualiteit.

Vriendschappelijke relatie

Julia was veertien toen haar ouders uit elkaar gingen. Haar moeder had toen al een vriend en was dus in de ogen van Julia schuldig aan de scheiding. Ze zag haar vader als slachtoffer en wilde daarom bij hem gaan wonen en voor hem zorgen. Julia en Simon ontwik­kelden een goede verstandhouding samen, die vooral was gebaseerd op veel vrijheid en een gelijkwaardige, vriendschappelijke relatie. Toen een jaar later Emma in beeld kwam, was Julia daar niet blij mee. Ineens voelde ze zich niet meer de belangrijkste in het leven van haar vader en veranderde de gelijkwaardige relatie die ze met Simon had, doordat Emma haar zag als een kind dat nog opgevoed moest worden.

Emma vindt dat Julia te weinig rekening houdt met anderen en het gewoon vanzelfsprekend vindt dat er voor haar wordt gezorgd, zonder dat ze daar zelf iets tegenoverstelt. Simon gaat ervan uit dat dit wel komt en dat Julia prima voor zichzelf kan zorgen als het moet. Emma wil haar leren om verantwoordelijkheid te nemen. Waarschijnlijk is daar best iets voor te zeggen, maar nu Julia ineens wordt geconfronteerd met een totaal andere vorm van omgaan met elkaar, raakt ze opnieuw iets kwijt, namelijk de gelijkwaardige, vriendschappelijke relatie met haar vader. Dus gaat ze in verzet en roept tegen Emma dat die haar moeder niet is en dat ze niets over haar te zeggen heeft.

MT16 relatie redden Beeld

Dwars, maar niet ontspoord

Met Simon en Emma bespreek ik dat de opvoeding van Julia de verantwoordelijkheid van Simon is. Tot nu toe heeft hij dat goed gedaan. Julia is misschien dwars en een sloddervos, maar ze is niet ontspoord. Ze doet het goed op school, heeft een leuke vriendenkring.
Als Emma dingen ziet die volgens haar niet goed gaan, kan ze beter niet zelf Julia corrigeren, maar het bespreken met Simon en aan hem vragen om ­daarop te reageren. Daarbij zal ze ­moeten accepteren dat hij soms vindt dat dat niet nodig is.

Natuurlijk is dit niet zo simpel als het klinkt: soms is Simon er niet en doet Julia iets wat Emma echt vervelend vindt. We bespreken in de therapie hoe ze dat rustig, en vanuit haar eigen gevoel kan doen. Aan Simon vraag ik om, als Emma Julia aanspreekt, hier buiten te blijven en Julia niet bij te vallen, maar het Emma zelf te laten oplossen. Niks is zo verwarrend en lastig voor kinderen wanneer twee volwassenen tegelijkertijd verschillende dingen tegen hen ­zeggen.

Namen en sommige omstandigheden zijn om privacyredenen veranderd.

Annette HeffelsRedactie

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden