Gezondheid

Waarom je best vlees kunt blijven eten als je wilt afvallen

vlees-afvallen.jpg

Als je wilt afvallen ben je al gauw geneigd die lekkere entrecote of varkensrollade te laten staan. Want: calorieën en vetten. Terwijl een goed bereid stukje vlees bij de maaltijd je juist kan helpen je dieet beter vol te houden.

Margriet samen met Vlees.nl

Uiteraard zit er een cruciaal verschil tussen een gehaktbal, badend in jus, en een mager varkenshaasje, dat met olijfolie en (verse) kruiden is gemarineerd. Maar als je kiest voor een duurzaam geproduceerd, onbewerkt en (liefst mager) stukje vlees, in combinatie met veel groente en volkorenproducten – en uiteraard voldoende lichaamsbeweging – ben je heel gezond bezig.

Afvallen met vlees

Vlees zit namelijk boordevol, vetzuren, enzymen, vitamines, mineralen en spoorelementen. Vitamine B12 bijvoorbeeld haalt ons lichaam alleen uit dierlijke producten. Overigens zit vlees boordevol essentiële eiwitten. Dat zijn niet alleen belangrijke bouwstoffen voor ons lichaam, aldus Remko Kuipers, auteur van het boek het Oerdieet, ‘Meer eiwitten eten onderdrukt ook het hongergevoel.’ Iets dat ook het vet in vlees doet. ‘En raar maar waar’, zo vertelt Kuipers, ‘het vet in vlees stimuleert ook juist de verbranding van lichaamsvet.’ Maar let wel: alleen wanneer je vetinname gematigd is natuurlijk! Gelukkig zijn er genoeg magere vleessoorten waaruit je kunt kiezen als je (wat) wilt afvallen: van tournedos tot lendebiefstuk, ossenhaas, rosbief, varkenshaasje en fricandeau. Daarnaast is kalfsvlees ook mager en licht verteerbaar.

Meestal is het bovendien niet het vlees zelf dat de maaltijd (te) vet en calorierijk maakt. Juist de de bereiding van vlees zorgt dat je maar moeilijk kunt afvallen. Een romige jus of suikerrijke sauzen als ketchup en barbecuesaus maken van dat gezonde stukje vlees namelijk pas echt een caloriebom. Wil je toch een lekker smaakje aan je vlees? ‘Marineer het dan in olie met (verse) kruiden en bak het daarna in de pan met wat olijfolie’, aldus voedingsconsulent Paul op zijn site Gezondr.nl. Ook kun je de vetrandjes van het vlees  er tijdens de bereiding aan laten zitten. Dit zorgt voor veel smaak aan het product, Wanneer je wilt afvallen kun je dit vetrandje van vlees na de bereiding alsnog verwijderen om te voorkomen dat je te veel vet binnenkrijgt.

Eindeloze variaties

Wat ook helpt bij het langer, of eigenlijk blijvend, volhouden van je gezonde dieet – al dan niet om af te vallen – zijn de eindeloze variatiemogelijkheden met vlees. Niet alleen wat soorten vlees en specifieke lichaamsdelen betreft, maar ook de bereidingsmogelijkheden ervan. Van een (licht gepaneerde) varkenschnitzel tot een lekkere stukje ossenhaas, in olijfolie gebakken met wat uitjes, knoflook en een pepertje.

Duurzaam geproduceerd

Voor je dieet hoef je dat stukje vlees dus niet te laten staan. Maar hoe zit het met de duurzaamheid? De wereldbevolking neemt toe en daarmee ook onze vleesconsumptie, kan onze planeet dit allemaal wel aan? Gelukkig heeft de Nederlandse vleesindustrie steeds meer oog voor de duurzame productie van kalfs- rund– en varkensvlees. Dus ook wat dat betreft kun je met een gerust hart een stukje vlees aan je dieet toevoegen.

Vlees ongezond?
Hier lees je waarom dat niet zo is!

Ook interessant