Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dít is hoe je slaap kunt gebruiken om gewicht te verliezen

vrouw-slapen.jpg

Voldoende slaap is van cruciaal belang voor je algehele gezondheid en is van invloed op bijna elk deel van je lichaam. Slaap beïnvloedt hormonen in je lichaam en bij slecht slapen raken deze uit balans waardoor je kunt aankomen. Daarom is voldoende slaap essentieel: je kunt er zélfs gewicht door verliezen.

Margriet samen met WW (Weight Watchers heruitgevonden)

We noemen een aantal factoren die het makkelijker maken om gewicht te verliezen als je op je slaap let.

Hormonen

Tijdens je slaap worden de hormonen ghreline en leptine gecontroleerd; dat zijn de hormonen die je hongergevoel stimuleren en laten afnemen. Als je ’s nachts te weinig uren maakt, zorgt dat ervoor dat die hormonen uit balans raken. Daardoor heb je de hele dag een veel hogere behoefte aan (ongezonde) voeding. En omgekeerd geldt dat ook: hoe meer slaap je hebt gehad, hoe minder je trek hebt in (ongezond) eten.

Suiker en cafeïne

Gelukkig kun je overdag wel veel doen om je nachtrust te verbeteren; helemaal nu je weet dat slaap invloed heeft op hoeveel gewicht je kunt verliezen. Door veel water en groene thee te drinken bijvoorbeeld. Zo zorg je dat afvallenstoffen je lichaam sneller verlaten. Daarnaast speelt voeding een grote rol op de kwaliteit van je slaap. De twee grootste boosdoeners die je beter kunt vermijden wanneer je ’s nachts lekker wilt slapen, zijn suiker en cafeïne. Voorkom daarom dat je koffie, frisdranken en chocolade tot je neemt na drie uur ’s middags.

Voeding voor een goede nachtrust

Vitamine B, D en tryptofaan in je voeding kunnen daarentegen juist de nachtrust bevorderen. Vitamine B helpt je zenuwstelsel ontspannen. Dit zit onder andere in amandelen en bananen. Vitamine D is nodig omdat een tekort gelinkt is aan slecht slapen; dit krijg je van champignons en eieren maar ook door zonlicht. Het stofje tryptofaan bevordert de feel good– en slaaphormonen en zit onder andere in kalkoen, zalm, eieren, tofu, linzen, yoghurt en spinazie.

Heb je ’s avonds nog trek? Neem dan eens een schaaltje yoghurt, banaan of een handje amandelen. In de WW webshop vind je ook veel zoete en hartige tussendoortjes met maar weinig SmartPoints® waarden. Want ook als je gewicht wilt verliezen, hoef je niet met trek in slaap te vallen.

Ontspanning

Een gebrek aan slaap kan een verhoging van onze bloeddruk, hartslag én de hoeveelheid van het stresshormoon cortisol in je lijf veroorzaken. We voelen ons daardoor sneller en vaker prikkelbaar en kunnen er chagrijnig van zijn. En daarvan kun je weer wat meer gaan eten. Stress is namelijk een van de oorzaken van gewichtstoename. Maak daarom dagelijks tijd om te ontspannen door het lezen van een goed boek, een bad te nemen of een frisse wandeling te maken. Dit is goed voor je slaap én goed wanneer je gewicht wilt verliezen.

Lees ook
8 trucjes van een diëtiste om afvallen in 2021 wél vol te houden

Slaap bijhouden

Het bijhouden van je slaap zorgt ervoor dat je je bewust(er) wordt van je slaappatroon. Je komt er op deze manier achter of je de aanbevolen hoeveelheid slaap van zeven á negen uur haalt, op welke tijden je in slaap valt en wannneer je weer wakker wordt. Ook ontdek je hoe je je voelt als je wakker wordt en of er bepaalde nachten zijn waarin je altijd korter slaapt.

Door naar deze patronen te kijken, ga je beter begrijpen wat werkt en niet werkt bij het verbeteren van je slaap. Dit zorgt ervoor dat je kunt identificeren wat je zou willen veranderen. En pas dan kun je duidelijke doelen stellen om je nachtrust te verbeteren. Wanneer je je slaap registreert, moet je je vooral geen zorgen maken om de exacte tijden waarop je wakker bent geworden of in slaap bent gevallen. Door de klok gefixeerd in de gaten te houden, kun je er namelijk juist voor zorgen dat je moeilijker in slaap valt. Consistent je slaap bijhouden is daarom belangrijker dan de nauwkeurigheid. Die paar minuutjes zullen geen groot verschil maken.

WW 5-in-1 app

Je slaap registreren kan bijvoorbeeld in de app van WW. De WW app combineert vijf verschillende functies in één app: een eetdagboek, een watertracker, een slaaptracker, een beweegdagboek én je gewichtsverloop. Daarnaast focust de app zich op de volgende vier pijlers:

  1. Voeding
    Op basis van jouw persoonlijke informatie en doelstellingen krijg je een plan toegewezen dat bij jou past. Door gebruik te maken van jouw persoonlijke eetdagboek zie je in een overzicht hoeveel SmartPoints je nog hebt. Hoe meer verzadigde vetten en suiker een voedingsmiddel bevat, hoe hoger de SmartPoints waarde is. De app bevat meer dan vierduizend gezonde recepten!
  2. Beweging
    Je kunt je activity tracker, zoals een Fitbit, koppelen aan de WW app. Zo houd je automatisch jouw beweging bij waar je FitPoints mee kunt verdienen. De app bevat zo’n 250 beweeg- en workoutvideo’s die je kunt selecteren op activiteit, duur of intensiteit.
  3. Mindset
    In deze handige app vind je ook korte meditatie sessies die je kunt volgen. Daarnaast staan er verschillende artikelen, video’s en audiofragmenten in op het gebied van mindfulness. Connect is de online community van WW. Hier vind je gezonde recepten, ervaringen, tips & tricks van andere deelnemers en kun je successen met elkaar delen.
  4. Slaap
    Je kunt je hoeveelheid slaap tracken in de app, juist omdat die zo belangrijk is voor je welzijn en bij het verliezen van gewicht. Zo kun je ervoor zorgen dat je bewust(er) wordt van je slaappatroon, en dat is van cruciaal belang voor je algehele gezondheid.

Wil je meer weten over het mijnWW+® programma? Kijk dan hier.

Beeld | Getty Images

Ook interessant

https://servedby.flashtalking.com/click/2/141859;5307125;50126;211;0/?ft_width=1&ft_height=1&gdpr=${GDPR}&gdpr_consent=${GDPR_CONSENT_78}&us_privacy=${US_PRIVACY}&url=29706994