Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Eet je blij: deze ‘mood foods’ kunnen jouw stemming positief beïnvloeden

k5rrem16yra9_selected_wide_1200.jpg

Wist je dat je brein en je darmen met elkaar communiceren? (On)gelukkige darmen dragen dus ook bij aan jouw stemming. Iedereen heeft wel eens te maken met een wat mindere stemming. Toch hebben we met bepaalde voeding zelf invloed op hoe (gelukkig) we ons voelen.

Margriet samen met Yakult

De volgende voedingstips kunnen je weer in balans brengen.

1. Goed humeur

Jouw darmen worden blij van vezelrijke voeding en genoeg vocht. Je humeur trouwens ook. Want darmbacteriën communiceren met je brein, en omgekeerd. Er worden de hele dag allerlei signalen heen en weer verzonden. Dit loopt via jouw enterisch zenuwstelsel. Daarom is het nét zo belangrijk om goed voor je darmen te zorgen als voor je hersenen, voor een goede stemming.

2. Blije buik

Het ‘geluksstofje’ serotonine, dat zich met name in je darmen, maar ook in je hersenen en bloedplaatjes bevindt, speelt een belangrijke rol bij het overdragen van alle signalen tussen darm en brein. Als dit systeem goed werkt, levert serotonine je een gelukgevoel op. Maar bij een verstoring van de communicatie, kun jij je minder goed voelen. Serotonine wordt aangemaakt uit het aminozuur tryptofaan.

3. Happy food

Tryptofaan zit bijvoorbeeld in havermout, bruine rijst, zonnebloempitten, pompoen- en sesamzaadjes, pinda’s, kalkoen, eieren, kaas, melk, tofu en andere sojaproducten en chocolade. Ook koolhydraatrijke voeding zou wel eens een rol kunnen spelen bij het in standhouden van de goede hoeveelheden serotonine. Denk aan volkorenbrood, volkorenspaghetti, zilvervliesrijst en bonen. Genoeg blije keuzes dus.

4. In balans hoúden

Het is dus nét zo belangrijk om goed voor je darmen te zorgen als voor je hersenen. Met een sterke darmbarrière – gevormd door de darmwand, -bacteriën en slijmlaag – kun je ontstekingen uit je lichaam weren. Kies hiervoor voor vezels, flavonoïden en antioxidanten. Die vind je in linzen, volkoren granen en bessen.

5. Hulptroepen

Probiotica zitten in sommige zuiveldrankjes en supplementen. Het zijn levende micro-organismen die de darmen levend bereiken en zich kunnen voegen bij de biljoenen bacteriën in je buik. Kortom: een blije buik.

Voor meer informatie over je darmen en brein kijk op Yakult.nl.

Bron | Yakult
Beeld | Getty Images

Ook interessant