Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Persoonlijk

Sandra over Meldpunt Zorgwekkend Gedrag: ‘Mensen die bellen klagen niet, ze zorgen juist voor een ander’

sandra-vertelt-wanneer-je-meldpunt-zorgwekkend-gedrag-kunt-bellen.jpg

Een buurman die al een hele tijd niet buiten is gezien, een buurvrouw die een verwarde indruk maakt of iemand in de straat die in een zwaar vervuild huis woont. Bij het landelijke Meldpunt Zorgwekkend Gedrag (0800-1205) komen allerlei telefoontjes binnen van mensen die zich zorgen maken over iemand.

Margriet samen met Rijksoverheid

Sandra van der Haven, sociaal verpleegkundige bij GGD Haaglanden, werkt voor meldpunt Bezorgd – de regionale tak van Meldpunt Zorgwekkend Gedrag – en vertelt ons er alles over. Wie kan het meldpunt bellen en welke hulp wordt er vervolgens geboden?

Meldpunt Zorgwekkend Gedrag

“Bij ons meldpunt komen meldingen binnen van allerlei organisaties. Dat kan de politie zijn, de gemeente of woningbouwvereniging, maar ook burgers. Dat zijn meldingen over mensen waar zorgen over zijn en waarvan ze denken dat ze hulp nodig hebben. Die zorgen gaan wij vervolgens onderzoeken: we nemen telefonisch of via de mail contact op, of gaan bij iemand langs voor een huisbezoek.”

Er zijn verschillende situaties waarin mensen bellen, legt Van der Haven uit. “Het kunnen bijvoorbeeld buren zijn die bellen dat een mevrouw of meneer regelmatig verward buiten loopt of hen verwarde verhalen vertelt. Met de gegevens die wij hebben gaan we vervolgens na of er al hulp is voor deze persoon. Zo ja, dan gaan we met de hulpverlener overleggen over de zorgen. Zo nee, dan gaan we naar de persoon toe.”

Zorgmijders

Ze doen dat onaangekondigd, legt ze uit, omdat het regelmatig gaat om zorgmijders die zeggen dat er niets aan de hand is. “Als je voor de deur staat en ze face-to-face kan spreken, heb je meer kans op een gesprek.”

Het kan ook gaan om bijvoorbeeld (over)buren waar de gordijnen al heel lang dicht zijn en waar het er vervuild uitziet. “Het lukt mensen soms niet om contact te krijgen met deze buren, maar ze maken zich wel zorgen. Wij kunnen dan een huisbezoek doen of een briefje achterlaten, en iemand allerlei soorten hulp aanbieden. Dat kan hulp in de huishouding zijn, administratieve hulp, wat er ook nodig is. Het is echt maatwerk.”

Verward gedrag of vervuild huis

Het gaat dus vaak om mensen met verward gedrag of een vervuild huis waar buurtbewoners zich zorgen om maken. Ook verslavingszorg wordt weleens gemeld. Maar niet alleen buren, ook familieleden bellen het meldpunt. “We spraken ook een keer een nichtje dat zich zorgen maakte om haar tante, die aan de andere kant van het land woont. Vanwege de afstand kon ze niet vaak zelf op bezoek bij haar tante, maar ze hadden wel telefonisch contact. Ze merkte in die gesprekken dat haar tante verward reageerde en steeds meer dingen vergat. We zijn toen bij mevrouw langs gegaan en hebben met haar toestemming contact gezocht met de huisarts. De mevrouw bleek dementerend te zijn. Nu komt een praktijkondersteuner regelmatig bij haar op bezoek om een vinger aan de pols te houden en te kijken hoe dit zich ontwikkelt.”

Van der Haven en de andere teamleden bij het meldpunt proberen dus altijd zo passend mogelijke zorg te vinden voor iemand. Ze krijgen daar vaak blije en dankbare reacties op. “Mensen laten weleens weten dat het als een opluchting voelt. Dat ze – ondanks dat ze eerst misschien weerstand boden – alles weer op de rit hebben en zich beter voelen. Daar streven we naar. “

Tekst loopt verder onder de foto.

sandra van meldpunt zorgwekkend gedrag
Sandra van der Haven

Taboe

De sociaal verpleegkundige denkt dat het nodig is om mensen erop te wijzen dat ze dit nummer kunnen bellen, omdat er toch nog een soort taboe ligt op mensen met verward gedrag. “Er is vaak ook schaamte van de mensen zelf om ermee naar buiten te treden. En ik kan me goed voorstellen dat het lastig is voor buren om een melding te maken. Je wilt niet klagen over iemand. Maar het is niet klagen, het is zorgen voor.”

Ook merkt ze dat veel mensen niet weten dat ze dit soort meldingen überhaupt kunnen maken en bespreken. “Als mensen een drempel voelen om te bellen, wil ik zeggen: je kunt ook gewoon bellen voor advies. Je hoeft niet eens te zeggen over wie het gaat en in welke gemeente. We kunnen telefonisch de situatie bespreken en dan kunnen wij tips geven over wat je zelf kunt doen of kunnen we uitleggen waar wij mee zouden kunnen helpen. We gaan samen een oplossing vinden.”

0800-1205

Ken je iemand die zich verward gedraagt? Of maak je je zorgen of hij of zij wel de juiste hulp krijgt? Voor al deze vragen kun je terecht bij het Meldpunt Zorgwekkend Gedrag via 0800-1205. Bel in een spoedsituatie altijd 112. Denk je aan zelfmoord en heb je hulp nodig? Bel 113.

Ook interessant