Persoonlijk

Heb je een klant met dementie? Oogcontact helpt

samen-dementievriendelijk-artikel-2.jpg

Er zijn steeds meer mensen met dementie. Het aantal groeit van 280.000 nu naar ruim een half miljoen in 2040. Ruim een kwart van hen woont in een verpleeghuis. Verreweg de meeste mensen met dementie wonen echter zelfstandig. Zij gaan er in hun dagelijks leven nog gewoon op uit om de gewone dingen te blijven doen. Naar de supermarkt, de apotheek of de opticien. Grote kans dus dat jij op je werk in contact komt met iemand met dementie. Maar weet jij het te herkennen?

Margriet samen met Samen dementievriendelijk

Zien dat iemand dementie heeft, stelt jou in staat om diegene nog beter te helpen. Daar weet opticien Elly van Bennekom alles van. “Oogcontact maken vonden wij het belangrijkste om te leren.”

Samen dementievriendelijk

Oogcontact maken is onderdeel van de GOED-methode van Samen dementievriendelijk. GOED staat voor Geruststellen, Oogcontact maken, Even meedenken en Dankjewel zeggen. Op de website van Samen dementievriendelijk leer je in een gratis online training van circa vijftien minuten om dementie te herkennen. Daarnaast krijg je tips hoe je het beste omgaat met mensen met dementie.

Bij bedrijven en andere organisaties kan een training op locatie gegeven worden. Elly kreeg die training samen met haar collega’s bij opticien Oogwereld in Hendrik-Ido-Ambacht.

Eerlijk blijven

Bij een opticien komen veel ouderen met dementie. Elly weet hen er nu snel uit te pikken. “Ze begrijpen dingen niet, zijn onzeker, komen soms zelfs een aantal keren terug om een nieuwe bril aan te schaffen.” En dan moet je eerlijk blijven: Elly weet op zo’n moment namelijk al dat meneer of mevrouw onlangs nog een montuurtje gekocht heeft. “Uiteraard verkopen we niet nóg een bril aan de klant.” Toch heeft ze geleerd dat ze wel in de beleving mee moet gaan. “Tegelijkertijd zoeken we contact met de familie.” Bijvoorbeeld door om het telefoonnummer van de kinderen te vragen.

Oogcontact

Oogcontact ís al heel belangrijk bij een opticien, laat staan met mensen met dementie. “Aan iemands ogen zie je veel. Je leest er veel aan af, bijvoorbeeld of iemand begrijp wat je zegt. Daardoor kun je gerichter handelen.” Elly en haar collega’s hebben ook geleerd om meer geduld te hebben met mensen met dementie. “We nemen meer tijd voor ze. We vragen maar één ding tegelijk. Je moet dus ook wachten tot je antwoord hebt.”

Niet aan de zijlijn

Ook kaart ze aan hoe belangrijk het is om je tot de persoon met dementie zélf te blijven richten, ook al is zijn of haar mantelzorger erbij. Het gesprek gaat nota bene over hém of háár. “Iemand hoeft niet aan de zijlijn te staan in het gesprek.”

Gratis online trainingen

Heb je in je werk ook wel eens te maken met klanten met dementie? Op samendementievriendelijk.nl kun je om te beginnen in vijftien minuten gratis je kennis over dementie testen in de basistraining ‘GOED omgaan met dementie’. Daarnaast zijn er voor twaalf beroepsgroepen specifieke trainingen ontwikkeld. Bijvoorbeeld voor medewerkers in het openbaar vervoer, de horeca en de thuiszorg. Maar ook voor onder andere tandartsen en mondhygiënisten. In herkenbare praktijksituaties leer je hoe je het verschil kunt maken voor mensen met dementie.

Help je ook mee om Nederland dementievriendelijk te maken? Test je kennis op www.samendementievriendelijk.nl.

Ook interessant