Gezondheid

Waarom je kunt aankomen tijdens de overgang (en dit kun je er aan doen)

aankomen-overgang.jpg

Alsof de overgang nog niet genoeg ongemakken geeft zoals opvliegers en stemmingswisselingen, kun je ook nog eens te maken krijgen met gewichtstoename. Langzaamaan word je een paar kilo zwaarder terwijl je hetzelfde eet. Maar is het eigenlijk wel normaal dat je kunt aankomen tijdens de overgang?

Margriet samen met A.Vogel

Het is een feit dat er een hoop verandert in je lichaam als je in de overgang bent. Een van die ongemakken kan gewichtstoename zijn. Het hoe en wat lees je hier.

Waarom kun je aankomen tijdens de overgang?

Meer dan de helft van de vrouwen krijgt te maken met gewichtstoename tijdens de overgang. Je stofwisseling en de verdeling van vet over je lichaam kan veranderen door hormoonschommelingen in de overgang. Maar waar komt dat door? Aan de ene kant doordat je eierstokken minder oestrogeen aanmaken en aan de andere kant doordat je stofwisseling trager kan verlopen naarmate je ouder wordt. Hierdoor kan je spiermassa afnemen. Minder spieren betekent minder behoefte aan energie, maar toch blijven we vaak hetzelfde eten, puur omdat we dit zo gewend zijn. Beide factoren kunnen ervoor zorgen dat je langzaamaan wat zwaarder wordt.

Bewegen in de overgang

Er is maar één manier om je spiermassa in de overgang op peil te houden, en dat is bewegen. Kom dus in actie en wandel, fiets, dans of zwem. Denk ook aan krachttraining: dit is van belang voor spieropbouw.  Een goede richtlijn is elke dag minimaal een half uur matig intensief bewegen (wandelen, fietsen, zwemmen).

Voeding

Gelukkig kun je met het aanpassen van je eetpatroon een hele hoop goedmaken. Door bijvoorbeeld te kiezen voor minder koolhydraten, meer eiwitten, meer goede vetten en gezonde voeding met voldoende ijzer. IJzerrijke voedingsmiddelen zijn vlees, volkorenproducten, bladgroenten en gedroogde vruchten.

Houd je gewicht op peil met de A.Vogel Famosan Contour

Famosan Contour van A.Vogel helpt bij gewichtsbeheersing1* . Het verhoogt de vetverbranding1* en draagt bij aan een normale stofwisseling van vetten, koolhydraten en eiwitten2. Ook helpt het bij het handhaven van de normale balans in de water- en mineralenhuishouding3. Tenslotte ondersteunt het een goede vochthuishouding en vochtbalans1* en helpt het bij opvliegers4*, het meest voorkomende overgangsverschijnsel.

KAG-nummer: 11-0220-0796

(1:Yerba mate, 2: zink, 3: magnesium, 4: Salvia officinalis *Gezondheidsclaims in afwachting van Europese toelating)

Ook interessant