Gezondheid

5 redenen om in het nieuwe jaar vaker kiwi’s te eten

kiwis.jpg

Dat kiwi’s boordevol vitamines zitten, hoeven we je natuurlijk niet te vertellen. Toch is dit niet de enige reden om vaker naar deze fruitsoort te grijpen: de kiwi heeft namelijk nog tal van andere gezondheidsvoordelen!

Margriet in samenwerking met Zespri

Wij zetten de 5 belangrijkste voor je op een rij.

1. Fijn voor de lijn

Als je op zoek bent naar een lekker én verantwoord tussendoortje, dan zit je met een kiwi wel goed! Kiwi’s bevatten slechts 81 kilocalorieën per stuk*, wat natuurlijk erg fijn is als je aan de lijn bent. Daarnaast is een kiwi een heerlijke toevoeging aan gezonde maaltijden als yoghurt en smoothies.

2. Goed tegen hart- en vaatziekten

Kiwi’s bevatten ook nog eens veel vezels, wat weer een positief effect heeft op je gezondheid. Het eten van vezelrijke producten vermindert namelijk het risico op hart- en vaatziekten. Vergeleken met een lage vezelinname kan het risico op hart- en vaatziekten ruim 20% lager zijn als mensen veel vezels eten. Boven een inname van 25 gram vezel per dag is dit effect het grootst. Het is dus wel belangrijk dat je naast een kiwi ook ander vezelrijk voedsel eet op een dag.

3. Goed voor je weerstand

Wist je dat kiwi’s nog meer vitamine C bevatten dan een sinaasappel?* Vitamine C heeft een functie als antioxidant in het lichaam en helpt onder andere bij het in stand houden van je weerstand.

4. Goed voor je darmen en stoelgang

Vezels zijn ook belangrijk om je darmen gezond te houden én zorgen voor een goede stoelgang. Vezels werken in de darm als een soort spons, waardoor ze water opnemen. Hierdoor krijgt de ontlasting de juiste substantie, en voorkom je obstipatie maar ook een te slappe ontlasting. Omdat vezels veel vocht opnemen, is het ook belangrijk om voldoende erbij te drinken. Zo blijft je ontlasting lekker soepel.

5. Je geeft jezelf een vitamineboost

Merk jij vaak dat je zo aan het einde van de dag een beetje moe wordt? Plan dan voortaan in de middag een ‘oplaadmomentje’ voor jezelf in, waarin je in alle rust je kiwi opeet. Terwijl jij je hoofd leegmaakt, geef je jezelf ook meteen een flinke vitamineboost. Jij blij, je gezondheid blij!

*per 100 gram

Bron | Het Voedingscentrum
Beeld | iStock

Ook interessant