Winkelwagen of winkelmandje Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Winkelwagen of winkelmandje: dit is voordeliger voor je portemonnee

Wanneer je boodschappen gaat doen, kies je dan voor een winkelmandje of winkelwagen? Je keuze heeft invloed op je koopgedrag. Dit blijkt uit een onderzoek van de Erasmus Universiteit.

Bij één van de twee ben je vatbaarder voor ongezonde impulsaankopen.

Verleidingen in supermarkt

Uit het onderzoek bleek dat supermarktklanten met een winkelmandje sneller een ‘ik wil dit nu’- impuls hebben. Dit heeft volgens de onderzoekers met hun houding te maken. Wanneer je een mandje vasthoudt, trek je deze automatisch naar je toe. Bij een winkelwagen duw je deze juist van je af.

Verder geven mensen met een winkelmandje sneller toe aan verleidingen. Denk hierbij aan snacks bij de kassa. Klanten met een winkelwagen kiezen eerder voor fruit en andere gezonde producten. “Bij gelijke omstandigheden is de kans dat iemand met een mandje ‘slechte’ producten koopt 6.84 maal groter dan voor iemand met een winkelwagentje,” vertelt onderzoeker Bram Van den Bergh.

Verschil in lichaamshouding

In een ander experiment zijn dezelfde onderzoekers dieper ingegaan op dit verschil in lichaamshoudingen, zonder de supermarkt als context. Hierbij moesten sommige proefpersonen hun armen aanspannen, net zoals bij een winkelmandje. De andere proefpersonen moesten hun armen gestrekt voor zich houden, net zoals bij een winkelwagen.

Daarna kregen alle proefpersonen dezelfde vraag: Wil je liever 16 euro op de volgende dag of 30 euro na 35 maanden wachten? De proefpersonen met de aangespannen armen, de ‘winkelmandjesgroep’, kiezen meestal voor de beloning op korte termijn.

De theorie hierachter is dat onze lichamelijke reacties onze gevoelens aan zouden sturen, in plaats van andersom. “Als we een beer zien, rennen we niet omdat we bang zijn. We zijn juist bang omdat we rennen,”stelt de 19e-eeuwse filosoof William James. Volgens deze theorie huilen we niet omdat we verdriet hebben, maar hebben we verdriet omdat we huilen.

Nieuw type winkelwagen

Met die theorie is er in 2021 een vervolgexperiment geweest. Hiervoor hebben de onderzoekers een speciaal ontworpen nieuw type winkelwagen gebruikt. Deze winkelwagen heeft twee handvatten aan de zijkant in plaats van een langwerpige horizontale stang. Waarom handvatten aan de zijkant? Hierdoor moeten de mensen die een winkelwagen gebruiken ook hun armen aanspannen en buigen, net als bij het gebruik van winkelmandjes.

Dit onderzoek leverde een bijzonder resultaat op. De proefpersonen met de experimentele winkelwagen gaven meer geld uit dan proefpersonen met traditionele winkelwagens. Je lichaamshouding in de supermarkt bepaalt dus voor een deel je koopgedrag.

Ga jij voortaan voor een winkelmandje of een winkelwagen?

Bron | MAXvandaag

Sanne van de WeteringGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden