Kassa deed weer een steekproef met gevulde boodschappenmandjes. Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Nieuw onderzoek: bij déze supermarkt zijn de dagelijkse boodschappen het goedkoopst

Kassa doet al een jaren onderzoek naar de goedkoopste variant van een aantal producten in de supermarkt die veel mensen gebruiken. Denk aan aardappels en wasmiddel. Bij zes supermarkten is dit jaar een steekproef gehouden en daaruit blijkt waar je het beste boodschappen kan doen als je op de kleintjes wilt letten.

Bij deze supermarkt zijn de dagelijkse boodschappen het goedkoopst

Uit het onderzoek van Kassa blijkt dat in de afgelopen drie jaar de prijzen van de meest voordelige producten uit de supermarkt met 21 procent omhoog zijn gegaan. Het gaat hierbij om de goedkoopste variant van 26 producten die we vaak in ons boodschappenmandje doen. De supermarkt waarbij de prijs van je boodschappenmand het meest stijgt is Jumbo. Daar betaal je 29 procent meer voor deze boodschappen dan in 2019.

Voor dezelfde soort producten ben je bij Dirk beter af: daar betaal je 18 procent meer voor hetzelfde mandje dan een dikke drie jaar geleden. Je bent dus het meest voordelig uit bij Dirk, maar ook daar krijg je te maken met een fikse prijsstijging. De prijzen zjn het minst gestegen bij de Lidl: 14 procent. Even voor de duidelijkheid: de prijzen bij Lidl zijn dus het minst gestegen, maar alsnog ben je bij deze producten duurder uit dan bij Dirk. De supermarkt waar je het goedkoopst boodschappen doet op basis van deze steeproef is de Dirk.

Dit zijn de verschillen in de prijzen voor een gevuld boodschappenmandje met dagelijkse producten uit dezelfde (prijs)categorie sinds 2019:

  • Aldi: €53,88 met een stijging van 22 procent
  • Plus: €53,61 met een stijging van 26 procent
  • Albert Heijn: €52,46 met een stijging van 17 procent
  • Jumbo: €52,07 met een stijging van 29 procent
  • Lidl: €50,84 met een stijging van 14 procent
  • Dirk: €47,41 met een stijging van 18 procent

De boodschappen die meegenomen worden in de steekproef zijn producten die veel mensen elke dag gebruiken. De oorzaak van de prijsstijging ligt volgens de supermarkten aan de hogere inkoopprijzen die zij moeten betalen.

Bron | BNNVARA

Website van het Jaar 2022

Margriet is genomineerd in de categorie Lifestyle en die prijs willen we dolgraag winnen. Stemmen doe je hier (vergeet niet om de stem te activeren via de mail die je binnenkrijgt).

Banner Margriet website van het jaar Beeld Margriet
Beeld Margriet
Saskia WinkensGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden