Besparen: zó onderhandel je over abonnementen en contracten om korting te krijgen
Prijzen voor abonnementen lijken misschien vast te staan, maar dat is niet altijd het geval. Afdingen bij Netflix gaat waarschijnlijk niet lukken, maar je kunt het bijvoorbeeld wel proberen bij je internet- of telefoonprovider. Zó pak je dat aan.
Op vakantie in het buitenland zie je vaak dat er veel meer onderhandeld wordt dan in Nederland. We lijken het een beetje ongemakkelijk te vinden om af te dingen, terwijl het echt de moeite waard is als je wilt besparen op je vaste lasten.
Zó onderhandel je over abonnementen en contracten
Ben je niet gewend om te onderhandelen of vind je het spannend? Voor alles is een eerste keer: trek de stoute schoenen aan en neem telefonisch contact op met je huidige provider of abonnementendienst. Vraag meteen of ze een mooie deal voor je kunnen maken. Je kunt daarbij ook benoemen dat je een trouwe klant bent. Als je een redelijk uitgebreid telefoonabonnement voor ogen hebt, is er meer onderhandelingsruimte dan bij een sim only-abonnement van een paar euro per maand.
Voor een uitgebreidere aanpak kun je het volgende stappenplan aanhouden:
1. Kijk goed naar je huidige abonnement of contract
Bereid je goed voor. Op die manier lukt het je eerder om een mooie deal uit het telefoongesprek te slepen. Pak er een recente rekening erbij en kijk goed naar wat je op dit moment betaalt en wat je daarvoor krijgt.
2. Bekijk het aanbod van de aanbieder en de concurrenten
Bekijk het huidige aanbod van je provider. Zit er een aanbieding bij die je aanspreekt? Bekijk ook of de concurrenten een beter aanbod hebben. Je kunt daarvoor de alles-in-1 vergelijker gebruiken.
3. Stel een doel op
Met een doel voor ogen wordt het een stuk makkelijker onderhandelen. Op die manier laat je je minder snel omverblazen door de verkoper aan de andere kant van de lijn. Je kunt je inzet baseren op andere aanbiedingen. Het is hierbij goed om hoog in te zetten en te zeggen dat je overstapt naar een van de concurrenten als de prijs niet flink omlaag gaat.
4. Schrijf het gesprek uit
Ga goed voorbereid het gesprek in door het van tevoren al uit te schrijven. Schrijf je antwoorden op bij moeilijke vragen of opmerkingen die je kunt krijgen. De provider kan bijvoorbeeld zeggen dat een bepaalde aanbieding alleen voor nieuwe klanten is. Daarop kan je zeggen dat al lange tijd een trouwe klant bent en het jammer zou vinden om weg te gaan. Je kunt zeggen dat ze dan een klant verliezen en je overstapt op een van de concurrenten. Als je zulke situaties uitschrijft, sta je sterker in je schoenen als de verkoper niet zo meegaand is als je zou willen.
5. Blijf vriendelijk
Zorg ervoor dat het een prettig gesprek blijft en laat zien dat je graag klant blijft: dat wil de ander immers óók graag. Daar staat wel tegenover dat hij of zij waarschijnlijk niet meteen akkoord gaat met je voorstel. Probeer daarom de regie te houden. Daarbij mag even ‘aanvallen’ soms best, maar probeer daarna op een vriendelijke toon te zeggen dat je denkt dat er wel een deal in zit.
6. Wees soms even stil
Stiltes: dat vindt vrijwel iedereen ongemakkelijk. Daardoor gaat de ander de stilte opvullen en kun je daar weer op voort borduren.
7. Ga niet meteen akkoord
Neem niet te snel genoegen met een aanbod. Zeg bijvoorbeeld dat je de deal nog net niet scherp genoeg vindt. Als je er even over na wilt denken, kun je vragen om het aanbod te noteren. Kom er later eventueel op terug. Vind je deal echt niet goed genoeg? Zeg dat je overstapt en doe dat ook echt als dat uiteindelijk nodig is.
8. Maak het andermans probleem
Als je er niet direct samen uitkomt, kun je de bal bij de ander neerleggen. Vraag of je teruggebeld kunt worden met een aanbod. Laat daarbij wel zien dat je graag met ze in zee wilt, maar het nog niet zeker weet. Op die manier wordt het ‘andermans probleem’ en krijg je wellicht een paar dagen later een beter aanbod.