Kassabon checken Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Besparen door online je kassabon te checken: dit wil je erover weten

De prijzen in de supermarkt worden alsmaar hoger dus waarschijnlijk probeer je zoveel mogelijk te besparen op je boodschappen. Dit kun je doen door naar aanbiedingen te kijken, maar je kunt ook online je kassabon checken en kijken bij welke supermarkt je het goedkoopst uit bent.

Sjoerd van der Hoorn bedacht een website waar je dit kunt doen. Aan Margriet vertelt hij hoe hij op het idee kwam en hoe de website precies werkt.

Goedkoopste supermarkt

Het idee om online je kassabon te checken begon voor Sjoerd van der Hoorn zo‘n twee maanden geleden. Zijn vriendin moest even snel boodschappen doen. Normaal gebeurt dit altijd bij de Jumbo, maar omdat de Dirk dichterbij was, ging ze daar naartoe. “Het bleek uiteindelijk bijna tien euro te schelen,” vertelt Sjoerd. “Daardoor vroeg ik mij af hoeveel Consumentenbond-onderzoeken naar de goedkoopste supermarkt waard zijn, omdat iedereen andere producten mee neemt.”

Check je bon

Er bestond nog geen website waar je gewoon je boodschappenlijst in kunt vullen en gelijk ziet waar je het goedkoopst uit bent. Van der Hoorn wilde daar verandering in brengen en ging een paar avonden puzzelen. “Ik heb gekeken naar de grootste supermarkten en welke ketens prijzen op hun website hebben staan. Ik heb een programma gemaakt dat elke dag de websites van deze supermarkten opent en vervolgens alle prijzen overneemt. Het is eigenlijk een grote database. Uiteindelijk heb ik besloten om hiermee de website www.checkjebon.nl te maken.”

Hoe werkt het?

Wanneer je op de site van Checkjebon bent, kun je zelf je boodschappenlijstje invullen en de prijzen vergelijken door op de knop te drukken, stelt van der Hoorn. “Als je een product tegenkomt dat niet helemaal overeenkomt met wat je zocht, kun je terug naar je boodschappenlijstje en bijvoorbeeld het merk aanscherpen.” Van der Hoorn vult aan dat je op de website ook een foto van je laatste kassabon kunt maken om te zien of je ergens anders tóch niet meer had kunnen besparen.

Ergens anders een aanbieding halen

Supermarkten proberen hun klanten het idee te geven altijd de beste kwaliteit producten voor de beste prijs te leveren en hun reclame is vooral gericht op het behouden van eigen klanten, stelt Van der Hoorn. “Bijna niemand stapt daarom over van supermarkt, hooguit een keer om ergens anders een aanbieding te halen (en daarna weer snel terug naar de “eigen” winkel). Om dat te doorbreken wil ik met Checkjebon mensen simpel en objectief de mogelijkheid geven te bekijken of ze ergens anders goedkoper uit kunnen zijn.”

Iedereen kan de site updaten

Van der Hoorn heeft al aardig wat reacties binnen over zijn nieuwe website. “Sommige mensen geven een bedankje en zeggen dat ze hier nog niet over na hadden gedacht en sommige mensen geven aan dat een bepaalde supermarkt er nog niet bij staat. Deze feedback is alleen maar fijn, want dan kan ik er steeds meer bijzetten om de site up-to-date te houden.”

Van der Hoorn heeft geen commerciële motieven om er iets aan te verdienen, dus hij heeft de website Checkjebon voor iedereen toegankelijk gemaakt, zodat alle bezoekers het kunnen gebruiken en kunnen helpen om de site te verbeteren. “Mocht je nog een supermarkt missen of andere opmerkingen hebben, kunnen ze via de site altijd een mailtje sturen.”

Neem dus vooral een kijkje op www.checkjebon.nl.

Sanne van de WeteringGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden