Feriet Tunc (header Angela) Beeld Feriet Tunc
Beeld Feriet Tunc

PREMIUM

‘De mannen wisten dat ik ging bijten in hun ongetrainde kadetjes (en hard ook)’

Angela is gek op klassiek ballet. Ze geniet van het samenspel van orkest en balletdansers en hoe het er allemaal zo moeiteloos makkelijk uitziet vanaf een afstand. Maar ze weet wel beter.

“Joh … dat kind stond natuurlijk al op haar zesde met bloedende tenen te dansen, denk je niet?” fluister ik in Smulprins’ oren. We zijn bij de première van Raymonda. De balletdansers van Nationale Opera & Ballet zijn van wereldklasse en in deze productie is er ook veel plek voor balletstudenten die tweeënhalf uur stil spel moeten leveren. (Stil spel, lieve lezers, is het allermoeilijkste om te doen als je jong bent en vol ambitie). Het orkest speelt adembenemend mooi en het is ontroerend dat zo veel musici en dansers samen zo iets moois maken.

Vederlicht

Het ziet er altijd zo makkelijk uit, dat dansen. Vederlicht lijken die ballerina’s als ze door de dansers moeiteloos op de schouders worden getild. Moet je je voorstellen hoe zwaar dat is en hoe sterk dansers zijn om dat zo te kunnen. Dansers zijn loeisterk.

Ooit zag ik eens op het Holland Festival een pas de deux, prachtig lichtvoetig totdat er een microfoon naar beneden kwam, het orkest speelde zachter en de muziek stierf langzaam weg. Opeens hoorden wij, het publiek het gehijg en het gekreun van die twee dansers. We snakten allemaal naar adem. Het orkest begon weer te spelen, de microfoon verdween en de dansers werden weer twee vlindertjes die moeiteloos aan het vlinderen waren.

Spierpijn

Als balletliefhebber mocht ik een keer de uitreiking van de prestigieuze Zwanenprijzen presenteren en nooit eerder was ik zo dicht bij mijn idolen. Vederlicht en de zwaartekracht tartend sprongen ze hoog in de lucht, alsof het niets was. Eenmaal in de coulissen, buiten het zicht van het publiek stortten ze uitgeput op de grond, met gestrekte armen naar lucht happend. Een momentje maar, dan kwamen ze weer snel overeind om het podium op te springen. Ik kreeg al spierpijn van het toekijken. Indrukwekkend.

Billen van beton

Ballet is my guilty pleasure. Jaren geleden, toen ik in cabaretgroep Purper speelde, zong ik een lied over de billen van de mannen van het Nationaal Ballet. Een hysterisch grappige act met alle Purpermannen op een rijtje in legging en tutu die zenuwachtig hun billen voor mijn gezicht draaiden. Ze wisten dat er momenten in het liedje waren dat ik ging bijten in hun ongetrainde kadetjes (en hard ook) maar ze wisten nooit van tevoren wie ik te grazen zou nemen. Een paar maanden nadat dit op televisie te zien was (allemaal op YouTube te vinden, mensen) moest ik optreden in mijn geboortestad Alkmaar. Ik liep een verkeerde kleedkamer in en daar stonden ze … de dansers van het Nationaal Ballet met hun leggings en hun tok én die fenomenale billen van beton.

Dansers. Ze moeten het hardst werken van alle kunstenaars, ze lijden het meeste pijn, ze hebben de kortste carrière en krijgen de minste eer. Maar God, wat is het mooi wat ze doen. Ik wou dat ik het kon.

Angela Groothuizen Beeld

Over Angela Groothuizen

Duizendpoot Angela Groothuizen is actrice, presentatrice, dagvoorzitter, zangeres, columnist, theatermaker, jurylid én bijzonder ambtenaar van de burgerlijke stand. Angela is geboren in Alkmaar, woont in Amsterdam en heeft twee dochters. Iedere dinsdag lees je Angela’s nieuwste column op margriet.nl/angela Je kunt Angela ook volgen op Instagram en op Twitter via @angelagroothuiz of @dollydotsofficial

Angela GroothuizenFeriet Tunc
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden