Zo zag de eerste Schijf van Vijf eruit (en dit is er sindsdien veranderd)

Deel dit artikel:

Het is alweer twee jaar geleden dat het Voedingscentrum de nieuwe Schijf van Vijf presenteerde. Maar hoe zag de allereerste schijf uit 1953 er eigenlijk uit? En wat is er sindsdien allemaal veranderd?

Door de jaren heen is er inhoudelijk niet eens zoveel veranderd aan de Schijf van Vijf. In de nieuwe voedingsadviezen zijn peulvruchten, thee en noten weliswaar een belangrijkere rol gaan spelen, maar de Schijf van Vijf heeft nog precies dezelfde schijven als in 1953: groenten en fruit, vis, vlees, brood en melkproducten. Alleen de boodschap van het Voedingscentrum is in de loop der jaren veranderd. In de naoorlogse tijd was het vooral belangrijk dat mensen genoeg aten om geen tekorten te krijgen. Tegenwoordig moeten de gezonde voedingsadviezen eerder voorkomen dat we te zwáár worden.

Schijf van Vijf 1953

Schijf van Vijf 1953

Nog geen paprika en broccoli in 1953

Wel kwamen er de laatste decennia opvallend veel producten bij waar we uit kunnen kiezen. Zo kenden we in 1953 nog geen paprika en broccoli, die kwamen pas later in het groenten- en fruitvak terecht. En in plaats van brood en aardappelen, kunnen we onze dagelijkse portie koolhydraten tegenwoordig ook uit pasta en peulvruchten halen. Olijfolie en andere exotische oliën kwamen erbij en in 2004 prijkten ineens ook de vleesvervangers, met een afbeelding van tofu, in de schijf. Alleen kaas werd eruit gehaald, vanwege het hoge zout- en vetgehalte.

 

Schijf van Vijf 2004

 

De nieuwste Schijf van Vijf (2016)

Belangrijkste veranderingen

Een opvallende verandering in de nieuwste Schijf van Vijf is dat we nu worden geadviseerd om elke dag 250 gram groente te eten, in plaats van 200 gram. Ook de kaas is weer terug, omdat Nederlanders nu eenmaal niet zonder kunnen. Maar dan wel de vetarme en magere soort. Vlees is uit de tekening van de schijf geschrapt. Rood vlees en bewerkt vlees vergroten het risico op darmkanker, bovendien is het volgens het Voedingscentrum slecht voor het milieu om veel vlees te eten. In plaats daarvan kunnen we ook tofu, tempeh of ei nemen of peulvruchten of een handje noten nemen. Vooral peulvruchten en noten hebben een eervolle vermelding gekregen vanwege de bewezen gezondheidsvoordelen.

Vruchtensap vinden we niet meer terug. Eerder vond het Voedingscentrum dit nog een goed alternatief voor fruit, maar volgens de nieuwste wetenschappelijke onderzoeken is het eten van fruit een stuk gezonder. Wél elke dag drinken: drie koppen groene of zwarte thee.

De adviezen in de nieuwe Schijf van Vijf zijn gebaseerd op de nieuwe richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad.

Bron | de Volkskrant, Voedingscentrum

Lees ook

Dit moet je elke dag drinken voor je hart
Dit wist je vast niet over melkpoeder (die in de koffie)
Vitamine D2 of vitamine D3: welke vorm is beter voor je lichaam?