Zo verbeter je je geheugen in 10 minuten (met direct effect)

Deel dit artikel:

Je geheugen verbeteren door een eindje te wandelen? Nieuw onderzoek heeft bewezen dat beweging de communicatie tussen bepaalde hersendelen stimuleert. En dat effect treedt al op in tien minuten!  Of het dementie kan tegengaan of vertragen, moet nog blijken. 

De Universiteit van Californië deed onlangs een onderzoek onder 36 gezonde twintigers. Om te beginnen moesten de proefpersonen een geheugentest doen nadat ze tien minuten hadden bewogen. Later werd hen opnieuw gevraagd de geheugentest te doen. Maar dit keer ging daar geen fysieke inspanning aan vooraf. Tijdens het experiment scanden de onderzoekers hun brein op activiteit. Wat bleek? Na een korte, lichte fysieke inspanning ontstaat in de hersenen een verbeterde communicatie tussen de hippocampus (die betrokken is bij het opslaan van herinneringen) en de hersenschors (die betrokken is bij het ophalen van deze herinneringen).

Moeilijke geheugentest

“De geheugentest was best uitdagend,” vertelt Michael Yassa, neurowetenschapper en een van de onderzoekers in The Guardian. De proefpersonen kregen foto’s te zien van alledaagse voorwerpen, zoals broccoli en picknickmanden. Een tijdje later werd dan getest hoe goed ze alles onthouden hadden.”We gebruikten voorwerpen die heel erg op elkaar leken, om te checken of ze nog wisten dat het die ene of toch die andere picknickmand was.”

‘Een avondwandeling is voldoende’

Volgens de onderzoekers konden mensen de verschillende plaatjes beter van elkaar onderscheiden als ze vóór de test tien minuten de benen hadden gestrekt. “Een avondwandeling is voldoende voor een beetje effect,” vertelt Yassa. Hoe vaak en hoe lang je dit precies zou moeten doen, hangt volgens de wetenschapper wel af van je leeftijd, hoe goed je nog ter been bent en van andere leefstijlfactoren.

‘Bewegingsrecept’ voor mensen die weinig kunnen bewegen

De onderzoekers van de studie gebruiken dezelfde methode momenteel om te bekijken wat licht lichamelijke inspanningen bij oudere mensen doet, op korte en langere termijn. “Ons belangrijkste doel is om een bewegingsrecept te ontwikkelen voor oudere volwassenen die bijvoorbeeld een lichamelijke beperking hebben of weinig kunnen bewegen, en op deze manier mogelijk de cognitieve achteruitgang kunnen vertragen.”