Zo eet je een haring!

Deel dit artikel:

Hoera: het haringseizoen is weer begonnen. De Hollandse Nieuwe is met boten vol binnen gevaren. O wat heerlijk dat we weer volop haring kunnen happen. Maar hoe doe je dat eigenlijk een beetje charmant?

Haring happen: vers van het mes

Een lekkere haring is een verse haring. Volgens chefkok Herman den Blijker is deze frisrood bij de graat, is het visvlees romig wit en glimt het vet een beetje.

In stukjes of in z’n geheel?

Hoewel er niet echt regels zijn voor het eten van haringen, worden ze in Amsterdam vaak in stukjes gegeten met zuur erbij en op andere plekken in het land meestal in zijn geheel en met uitjes. Waarom ze in de hoofdstad in stukjes worden gesneden? Vroeger was Amsterdam het centrum van de haringhandel. Maar arme gezinnen konden vaak niet een hele vis betalen, vandaar dat ze er ook in stukjes werden verkocht. Je kunt het visje trouwens ook heel goed puur eten, dus zonder zuur of uitjes.

Zo eet je Hollandse Nieuwe

Er zijn dus twee manieren om deze vis netjes te eten. Zo kun je hem keurig in stukjes snijden en dan eet je ‘m met een vorkje, met wat uitjes of zuur erbij. Of je hapt de haring af. Dat pak je zo aan: pak met de hand de staart vast, tussen je duim en wijsvinger. Als je wilt, haal je ’m door de uitjes. Als je de haring vast hebt,  laat je ‘m in de lucht bungelen en doe je je hoofd een beetje naar achteren. Breng de vis naar je mond en hap er een stukje af. Je kunt er telkens wat afbijten, totdat je de staart over hebt. Lekker met een glaasje sherry of korenwijn!

Deze meneer doet het even voor:

Tip: heb je na het eten van een haring nog een afspraak? Dit smakelijke visje kun je nog behoorlijk lang ruiken. Was je handen, neem een pepermuntje, poest je tanden of eet wat peterselie. Of neem een haring voor die ander mee, dan is het vast geen punt.

Zo gezond als een vis

Laat een harinkje happen nou naast lekker ook heel gezond zijn. Zo is geregeld haring eten goed voor je rode bloedcellen. En dat is belangrijk, want die bevatten het eiwit hemoglobine dat ervoor zorgt dat het bloed voldoende zuurstof door je lichaam transporteert. Daarnaast bevat dit smakelijke visje ook veel calcium, magnesium en fosfor – belangrijke voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft om hydroxyapatiet aan te maken, het mineraal voor gezonde tanden en botten. Ook de eiwitten in haring zijn belangrijk voor de aanmaak van sterke botten.

En het eten van haring is goed voor je zenuwstelsel. Elke portie bevat verschillende vetzuren. Je lichaam heeft deze vetzuren nodig voor een gezonde hersenfunctie.

Heb jij dit jaar al Hollands Nieuwe gegeten?

Bronnen | Livestrong, Het Blauwe Boekje, Het Parool, Etiquettebureau

Lees ook

Het haringseizoen is weer geopend: bekijk hier heerlijke haringrecepten

Bekijk ook:

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief