Wanneer krijg je geld terug als je vlucht is vertraagd?

Deel dit artikel:

Als je deze vakantie later dan gepland op de plek van bestemming aankomt doordat je vlucht niet op tijd is vertrokken, kan het zijn dat je geld terugkrijgt. En in sommige gevallen loont dat behoorlijk…

Ga je eindelijk op vakantie en sta je met je koffers keurig op tijd op het vliegveld, blijkt dat je vlucht pas een paar uur later vertrekt. Of, nog erger, dat het vliegtuig pas de volgende dag kan opstijgen. Niet wat je verwacht (en wilt) op je eerste vakantiedag. Toch? Als pleister op de wond kun je compensatie aanvragen.

Wanneer heb je recht op compensatie?

Hoe zit dat? Volgens regels van de EU heb je recht op een vergoeding als je vlucht vertraging oploopt, en ook als die wordt geannuleerd of wanneer er sprake is van overboeking of een staking van het luchtvaartpersoneel.

Hoeveel geld krijg je terug?

Over het algemeen geldt: hoe verder je op reis gaat, hoe meer je terugkrijgt. Dit zijn richtlijnen die nos.nl geeft in een artikel over recente vertragingen: tot 1.500 kilometer zou de vergoeding € 250 bedragen, tussen de 1.500 en 3.500 kilometer kan dat bedrag oplopen tot € 400 en bij een vlucht tot 3.500 kilometer is dat zelfs € 600. Maar: het bedrag dat je krijgt, hangt wel af van het aantal uren dat je vertraging hebt. Bijvoorbeeld meer of minder dan twee, drie of vier uur. In dit overzicht van de Consumentenbond staat een handige tabel waarbij je de uren en de daarbij behorende vergoeding kunt opzoeken.

Goed om te weten: bij overmacht en buitengewone omstandigheden, zoals bijvoorbeeld een grote stroomstoring, vervalt het recht op een financiële tegemoetkoming. Wil je zeker weten hoeveel geld je terugkrijgt? Vul je vluchtnummer in op de site van de Consumentenbond. Met hun Vlucht Claim Service kun je precies berekenen hoeveel dat is.

Hoe vraag je geld terug?

De NOS maakte een heel duidelijke uitleg-video over de verschillende situaties waarin je geld kunt terugvragen, de moeite van het kijken waard. Je vindt ‘m in dit artikel op nos.nl. Daarin wordt ook uitgelegd hoe je geld terugvraagt, dat kun je bijvoorbeeld doen bij de luchtvaartmaatschappij waar je je vlucht hebt geboekt. Daarvoor kun je deze voorbeeldbrief van de Consumentenbond gebruiken. Ook kun je gebruikmaken van gespecialiseerde bedrijfjes of diensten, maar die vragen daarvoor meestal een deel van de vergoeding.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op Margriet.nl/nieuwsbrief.

Bronnen | NOS, Consumentenbond
Beeld | iStock