Waarom het ‘gratis’ retourneren van een pakketje je toch geld kost

Deel dit artikel:

Bij veel webshops kun je producten gratis retourneren. Maar zo gratis is dat helemaal niet. Want we sturen met z’n allen zo veel terug, dat webshops een deel van de retourkosten in de prijzen moeten doorberekenen.

Het is zo makkelijk: je bestelt een berg kleding op internet, past het thuis op je gemakje. En alles wat je niet mooi vindt of net te klein of te groot is, stuur je gewoon weer terug. Maar dit gemak kost webwinkels bakken met geld, meldt nos.nl. In totaal minstens honderd miljoen euro per jaar. Bij grote namen zoals Zalando en Wehkamp wordt maar liefst de helft van alle bestellingen teruggestuurd.

Retourkosten in prijzen verwerkt

Nu denk je misschien: dat is het probleem van die webshops. Niet dus. Want doordat wij massaal spullen terugsturen, voelen webwinkels zich genoodzaakt de retourkosten in hun prijzen te verwerken. Indirect betalen we zo dus wel degelijk voor die ‘gratis’ retourzendingen.

Slecht voor het milieu

Het heen en weer rijden met al die pakketjes is bovendien niet erg duurzaam, vanwege de extra CO2-uitstoot. Door voortaan iets bewuster te shoppen op het internet helpen we dus niet alleen onze eigen portemonnee, maar ook het milieu.

Bron | nos.nl
Foto | iStock