Vraag van de week: ‘Sporten en griep, een handige combi?’

Deel dit artikel:

Janneke (43): “Is het slim om te sporten als je zwaar verkouden bent of een griepje voelt aankomen?”

Dr. Nicoline van den Broek: “Om te weten of het verstandig is om te sporten, moet je eerst uitzoeken of je griep hebt of flink verkouden bent. Bij verkoudheid heb je last van een snotneus, niezen en/of keelpijn en een dag of twee, drie verhoging. Je bent niet fit, maar je hoeft ook geen dágen je bed in. Griep komt meestal vrij plotseling op. Binnen een paar uur worden de spieren in je hele lijf stijf en pijnlijk, je wordt rillerig, krijgt koorts en bent vijf tot zeven dagen ziek, waarvan je zo’n drie dagen echt uitgeschakeld in bed ligt. In beide gevallen gaat het om een virus en daar kunnen dokters niets tegen doen. Maar wat kun je zélf doen? Er wordt wel gezegd dat je griep eruit kunt zweten door te sporten of naar de sauna te gaan, maar dat is een fabeltje. Het is wel zo dat je je vaak beter voelt nadát je hebt gezweet. Dat komt doordat het zweet je lichaam afkoelt en je hierdoor een normale lichaamstemperatuur krijgt. En dat voelt beter. Het extra heet worden tijdens het sporten is juist niet goed als je griep hebt. In de sportwereld doen ze vaak de zogeheten nekcheck om te bepalen of het slim is om te sporten. Zitten jouw ziekteverschijnselen uitsluitend boven je nek, zoals neusverkoudheid, oorpijn en keelpijn, en heb je geen koorts, dan ben je verkouden en kun je sporten. Doe dat de eerste paar dagen wel op een lager pitje. Zorg goed voor jezelf door genoeg te slapen, gezond te eten en stress te verlagen. Zo geef je je lichaam tijd en aandacht om zich te herstellen.
Zitten jouw ziekteverschijnselen ook onder je nek, zoals flink hoesten, kort-ademigheid, koorts (boven de 38,5 graden) en spierpijn in je hele lijf, dan heb je griep en is het advies niet te gaan sporten. Slik ook geen paracetamol of ibuprofen om je door het sporten heen te slepen, want dan ga je over je grenzen, wat problemen kan opleveren. Duik bij griep gewoon je bed in, drink meer dan normaal en neem dan wel eventueel paracetamol, gewoon om de pijn en de koorts te onderdrukken. Een hoge temperatuur zorgt er niet voor dat je sneller beter wordt. Je immuunsysteem doet namelijk veel meer om je beter te maken dan koorts doet. Het belangrijkst is dus ‘oma’s geneesmiddel’: rust houden. We zijn in deze hectische tijd niet meer gewend om ons over te geven aan ziek-zijn. Maar met rust help je wel je herstel en verlaag je de kans dat je door de griep complicaties krijgt, zoals een longontsteking. Ga ook niet meteen na je herstel weer sporten. Neem voor elke dag ziekte twee dagen hersteltijd: dus zes dagen griep? Twaalf dagen erna niet sporten. Bewegen is wel verstandig. Begin, zodra je overdag geen koorts meer hebt, met wandelingetjes buiten, want frisse lucht is goed. Bouw die wandelingen vervolgens uit, tot je fit genoeg bent voor het fanatiekere werk.”

Dr. Nicoline van den Broek is huisarts. Daarnaast is ze als
opleider en docent
werkzaam bij de afdeling Huisartsgeneeskunde en Ouderengeneeskunde aan het UMC Groningen.

Tekst | Bianca van Bartels
Beeld | iStock

Dit is afkomstig uit Margriet 2018-01. Bestel deze editie na via magazine.nl.

Lees ook

– Dit moet je makkelijk kunnen op jouw leeftijd (volgens sportinstructeurs)
– Zo verbrand je meer calorieën tijdens het wandelen
– Nieuwe beweegnorm: vergeet de sportschool

Bekijk ook

Zo veel calorieën verbrand je per sport.

Artikelen van margriet.nl gratis in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief.

Redactie Margriet