Vraag van de week: ‘Hoe kan ik minder zout eten?’

Deel dit artikel:

Inge (55): “Ik moet minderen met zout. Maar het zit bijna overal in. Waar moet ik op letten bij het koken en boodschappen doen?”

Voedingsdeskundige Fiona Gisius geeft antwoord: “Nederlanders eten te veel zout. De inname ligt nog steeds ruim boven de aanbevolen maximale hoeveelheid van zes gram per dag. Het meeste zout krijgen we binnen middels bewerkte voedingsmiddelen, bijvoorbeeld door het eten van kant-en-klaarmaaltijden, voorverpakte soepen, (pasta)sauzen en ingeblikte producten. Veel Nederlanders gebruiken deze fabrieksmatig bereide producten om sneller en gemakkelijker te koken. Volgens de Nierstichting behoren onder andere saucijzenbroodjes, kant-en-klare kruidenmix, hamburgers, snackworstjes, ketchup, olijven en blokjes kaas tot de zoutste producten. Ook zit er veel zout in sommige broodsoorten, pizza en rookworst. Fabrikanten voegen zout toe om voeding meer smaak te geven, maar vooral om voedsel langer houdbaar te laten zijn. Overmatige consumptie van zout kan een hoge bloeddruk tot gevolg hebben, omdat je meer vocht vasthoudt. Dit kan leiden tot hart- en vaatziekten. Ook de nieren kunnen overbelast raken. Je nieren halen afvalstoffen uit het bloed. Als ze niet meer goed werken, vergiftigt het lichaam zichzelf. Niet goed functionerende nieren hebben directe gevolgen voor de verzuring van het lichaam. Langdurige verzuring kan 
leiden tot haaruitval, botontkalking, reumatische klachten, een verstoorde darmflora, allergieën, eczeem en uiteindelijk tot welvaartsziekten zoals hart- en vaatziekten, kanker, diabetes en de ziekte van Alzheimer.

Zout werkt ook vermoeidheid in de hand. Dit komt doordat zout belastend is voor 
de lever. Gelukkig kun je zelf veel doen om minder zout binnen te krijgen. Zo is het bijvoorbeeld verstandig om etiketten te lezen. Dat geldt overigens niet alleen voor zout, maar ook voor suiker. Alles waar meer dan 1 mg zout per 100 gram in zit is te veel. Door te koken met verse en natuurlijke producten houd je zelf in de hand hoeveel zout je toevoegt. Bedenk: als je de gewoonte hebt om veel zoute producten te eten, dan is je smaak daaraan gewend. De behoefte aan zout zal dan ook toenemen. Als je minder of helemaal geen zoute producten eet, wennen de smaakpapillen daar ook
aan. Na een paar dagen ontwenning proef je de pure smaak van een product en is de kans groot dat je dit zult gaan waarderen. Kruiden en specerijen zijn een uitstekend alternatief voor het gebruik van zout. Daarnaast hebben kruiden een hoge verzadigingswaarde en zijn ze niet zuurvormend. Ook groenten houden verzuring tegen en zorgen voor een gelijkmatige bloedsuikerspiegel.”

Fiona Gisius is orthomoleculair voedingsdeskundige: fionafoodandlifestyle.nl

Op deze plek geven specialisten antwoord op vragen van lezeressen. Heb je ook een vraag die je aan een deskundige wilt voorleggen? Stuur hem naar
redactie@margriet.nl, o.v.v. ‘Vraag aan’.

Tekst | Natalie de Graaf
Beeld | iStock

Dit is afkomstig uit Margriet 2018-22. Bestel deze editie na via magazine.nl.

Lees ook

Artikelen van margriet.nl in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief