Verkouden? Het mineraal in deze voeding helpt je er sneller van af

Deel dit artikel:

Heb je net als half Nederland een verkoudheid te pakken? Dan kan het geen kwaad om wat meer zink binnen te krijgen, belangrijk voor een goede weerstand. Finse en Amerikaanse onderzoekers hebben zelfs ontdekt dat een flinke dosis van dit natuurlijke mineraal je sneller van een loopneus af kan helpen!

Zink lijkt een alleskunner onder de mineralen. Het zorgt onder andere voor een goed geheugen, gezonde botten en is belangrijk voor je huid en haar. Ook speelt het een belangrijke rol bij het immuunsysteem.

Drie dagen minder lang snotteren

Er wordt al langer gedacht dat zink kan helpen bij verkoudheid. Finse en Amerikaanse wetenschappers namen de proef op de som en gaven tweehonderd verkouden mensen – overwegend vrouwen – een flinke dosis van het mineraal. De resultaten van hun studie zijn veelbelovend: mensen die zink kregen, herstelden tot drie dagen eerder van hun verkoudheid dan mensen die een placebo kregen. Dat kan dus heel wat zakdoekjes en ongemakkelijk gesnotter schelen.

Veel meer dan normaal

De deelnemers aan het onderzoek kregen wel veel meer zink dan we met onze dagelijkse voeding en zelfs met een normaal supplement binnenkrijgen. Maar dat het stofje een belangrijke rol speelt bij een goede weerstand, is duidelijk. Als je je een beetje ziekig of vermoeid voelt, kan het zeker geen kwaad om wat vaker dingen te eten waar veel van dit mineraal in zit.

Voeding met veel zink

Zink komt het meest voor in eiwitrijke producten, zoals alle soorten vlees, vis (vooral haring), schaal- en schelpdieren zoals mosselen en garnalen (vooral oesters barsten ervan), kaas, melk en noten. Ook met peulvruchten zoals kikkererwten, linzen en bonen – van nature eiwitrijk – krijg je een portie zink binnen, al is dat minder dan met vlees. In fruit en groenten vind je over het algemeen weinig van dit mineraal.

Supplement

Je kunt ook een multivitamine slikken waar het mineraal in zit, maar let er wel op dat je daarmee niet te veel zink of andere vitamines of mineralen binnenkrijgt. Volgens het Voedingscentrum is het ‘vrijwel onmogelijk’ om te veel zink binnen te krijgen via eten, maar als je langdurig elke dag een hoge dosis zinktabletten gebruikt, kan wel een tekort aan koper ontstaan. Houd dus altijd de veilige bovengrens aan. De maximaal veilige dosis voor zink is gesteld op 25 milligram per dag voor volwassenen – dit komt overeen met acht hamburgers – en 7 milligram voor kinderen van één tot drie jaar.

Bron | Vitamine Informatie BureauVoedingscentrum

Ook goed om te weten

Dit moet je doen als je vaak verkouden bent

Allergisch of verkouden: dit zijn de verschillende symptomen

Grieperig? Eet deze groente!