Sophie Kassies vertelt over script van theaterthriller Judas

Deel dit artikel:

Sinds 31 augustus is de toneelbewerking van Astrid Holleeders bestseller boek ‘Judas’ in het theater te zien. De Theaterclub sprak met de schrijfster van het script: Sophie Kassies (60). Sophie heeft het boek van Astrid Holleeder naar eigen zeggen ‘verteert’ om het te kunnen vertalen tot een aangrijpend toneelstuk waarin het verhaal van de Holleeders wordt verteld vanuit het perspectief van vier vrouwelijke omstanders: Willems moeder Stien, zijn twee zussen Astrid en Sonja en zijn nichtje Sam.

‘’Daar was ik nog het meest zenuwachtig voor: wat Astrid Holleeder ervan zou vinden.’’

Vond u het een uitdaging om een script te schrijven dat gebaseerd is op een bestseller boek?
Sophie: ‘’Dat zeker. En dat iemand waarover je het script schrijft gewoon een levend persoon is die het script ook gaat lezen. Oh joh, daar was ik nog het meest zenuwachtig voor; wat Astrid Holleeder ervan zou vinden. Nadat ze de eerste versie van het script had gelezen kreeg ik gelukkig een hele lieve mail terug.’’

U schrijft natuurlijk over haar leven.
‘’In het script moet ik recht doen aan haar leven, emoties en de mensen om haar heen. Maar ik moet er ook rekening mee houden dat haar veiligheid in het geding kan komen. Daarom was het ontzettend belangrijk dat zij akkoord ging met het script. Astrid is gelukkig een heel ruimhartig persoon. Ze begrijpt heel goed dat wat wij laten zien, een theatralisering is. Je hebt in het theater – in vergelijking met het boek – beperkt de tijd om een boodschap over te brengen en daarom moet je soms de boodschap die je wilt overbrengen een beetje optillen.’’

Welke boodschap wilt u dan via het script overbrengen?
‘’Eigenlijk meerdere boodschappen, maar wat ik heel belangrijk vind om te vertellen is Astrids voortdurende strijd naar onafhankelijkheid. Ze ging – in tegenstelling tot de rest van het gezin – naar het vwo, studeerde af in rechten en deed telkens een stapje vooruit om zichzelf steeds meer te bevrijden van het gemankeerde gezin waar zij uitkomt. Alleen lukte het Astrid niet haar oudste broer (Willem Holleeder) los te laten, omdat ze zoveel op elkaar lijken. Ze zijn op dezelfde manier intelligent en hebben op dezelfde manier door wat er speelt. Ze haat hem, maar ze houdt ook van hem.’’

De mannen uit het boek zijn fysiek afwezig op het toneel. Waarom heeft u ervoor gekozen het verhaal vanuit het perspectief van Willem Holleeders moeder, zussen en nichtje te vertellen?
‘’De vrouwen zijn vaak de omstanders. In deze drie generaties is een hele ontwikkeling te zien. Van de grootmoeder die slachtoffer was van haar man, via Astrid die zich losmaakt van het gezin, naar Astrids dochter die met een goede opleiding op eigen benen staat. Er is maatschappelijk zoveel veranderd, dat wilde ik laten zien. Het is nog maar zo kort geleden dat vrouwen helemaal niets te vertellen hadden.’’

Judas
In 2016 bracht Astrid Holleeder, de zus van crimineel Willem Holleeder, het boek Judas uit als testament aan haar dochter. In het boek beschrijft Astrid niet alleen hoe haar broer de familie dertig jaar lang terroriseerde, afsperste en bedreigde, maar ook hoe zij bewijsmateriaal verzamelde om tegen hem te getuigen.

Exclusief voor Margriet lezeressen
Wil jij verzekerd zijn van de beste plaatsen in het theater? Reserveer dan snel kaarten voor de theaterthriller Judas via de Theaterclub van Margriet en ontvang een gratis rang-upgrade.
Datum: 18 t/m 29 september 2018
Locatie: Theater de Meervaart, Amsterdam

 

Fotocredit: Mark Engelen