Snel somber? Deze vitamines kunnen misschien helpen

Deel dit artikel:

Voel je je vaak somber? Kijk dan eens naar je eetpatroon. Wetenschappers vermoeden namelijk dat we depressief kunnen worden van wat we wel en juist niet eten.

Het vermoeden dat depressie en voeding met elkaar samenhangen, is zo sterk, dat Europese wetenschappers op dit moment samen onderzoeken hoe dit zit. In het internationale project Moodfood, dat wordt geleid door de Vrije Universiteit van Amsterdam, willen ze erachter komen of mensen met goede eetgewoontes daadwerkelijk minder snel depressief worden.

Onder andere omega-3 en foliumzuur

Ook willen de wetenschappers ontdekken of voedingssupplementen echt kunnen helpen om je mentaal sterker te voelen. Uit eerder onderzoek blijkt namelijk dat pillen met voedingsstoffen zoals omega-3-vetzuren, calcium, selenium, vitamine B11 (foliumzuur) en vitamine D3 de stemming zouden kunnen verbeteren. Om dit met meer zekerheid te kunnen vaststellen, gaan de wetenschappers het effect van placebo’s vergelijken met echte vitaminetabletten. De eindresultaten van het hele Moodfood-project zullen na 2018 bekend worden gemaakt.

Dipje of depressie?

Niet alleen de oorzaken van depressie zijn onduidelijk. Ook de gevolgen ervan, en wat deze ziekte echt met iemand doet, weten maar weinig mensen precies. Om depressie bespreekbaar te maken én te herkennen, is daarom de publiekscampagne ‘Omgaan met depressie‘ gestart. Tot begin december zijn er spotjes van op tv, in de bioscoop en op sociale media te zien. Op de site kun je een depressietest doen.