Rugpijn? Pijnstillers helpen nauwelijks, dit wel!

Deel dit artikel:

Slik je wel eens een paracetamolletje of ibuprofen als je last hebt van je rug? Maak daar maar geen gewoonte van. Volgens nieuw Nederlands onderzoek helpen pijnstillers nauwelijks bij rugpijn en geven ze vooral nare bijwerkingen. Je kunt veel beter blijven bewegen.

Uit promotieonderzoek van onderzoeker Wendy Enthoven van het Rotterdamse Erasmus MC blijkt dat ontstekingsremmers zoals ibuprofen of diclofenac je rugpijn vrijwel niet verminderen en lichamelijke beperkingen niet verbeteren. Op een schaal van 100 neemt de pijn met slechts 3,3 punten af als je deze ontstekingsremmers slikt.

Paracetamol niet veel beter dan placebo

En paracetamol dan? Ook dat biedt waarschijnlijk weinig soelaas. “Er zijn aanwijzingen dat paracetamol niet effectiever is dan een placebo,” aldus de promovenda. En dat terwijl maar liefst 72 procent van de 55-plussers met rugklachten pijnstillers zoals paracetamol en ibuprofen slikt…

Wel kans op hartfalen..

Daarentegen geven de pijnstillers wél nare bijwerkingen, zoals maagklachten. Je kunt er zelfs ernstige hartproblemen van krijgen, meldt de onderzoekster en huisarts in opleiding. “Met name 55-plussers hebben meer kans op bijwerkingen van pijnstillers doordat zij vaak ook andere ziekten hebben of andere medicijnen gebruiken,” vertelt Enthoven. De combinatie kan dan problemen geven. Een pilletje zo nu en dan kan geen kwaad, maar de meeste mensen met rugklachten slikken vaak maandenlang pijnstillers.

Bewegen is beter

Beter is om te blijven bewegen, ondanks dat dit lastig kan zijn als je rug zeer doet. Dit heeft volgens de onderzoekster namelijk minder nadelen dan pijnstillers. Volgens de onderzoekster hoef je ook niet bang te zijn dat je rugklachten erger worden. “Veel mensen zijn bang om iets te forceren, maar uit de praktijk blijkt dat dit niet zo is en dat rugpijn meestal vanzelf weer over gaat.” Deze eenvoudige yogaoefeningen kunnen ook helpen lage rugpijn te verminderen. Uit onderzoek blijkt dat mensen die twaalf weken lang wekelijks een yogales van 75 minuten volgden, geen pijnstillers meer nodig hadden.

Acupunctuur, massage of andere ‘natuurlijke’ behandelingen kunnen daarnaast ook verlichting geven bij rugpijn.

Revalidatieprogramma’s bij chronische rugpijn

Loop je inmiddels al zo lang met rugklachten rond dat ze chronisch zijn geworden? Er bestaan speciale revalidatieprogramma’s voor mensen met lagerugpijn en andere chronische rug-en nekklachten. Vaak is dit een combinatie van fysiotherapie, medicatie en psychotherapie. De kosten voor deze programma’s worden vaak gedekt vanuit de basisverzekering. Je leest er meer over in het artikel Wat helpt tegen chronische pijn?

Bron | nu.nl