Opmerkelijk: vrouwenproducten zijn gemiddeld 7 procent duurder door ‘pink tax’

Deel dit artikel:

In de supermarkt staan overduidelijk meer toiletartikelen voor vrouwen dan voor mannen. De producten zijn vrijwel gelijk, alleen zijn de (vaak) roze verpakkingen veel duurder dan de blauwe. Waarom is dit eigenlijk?

Dit verschijnsel wordt ook wel ‘pink tax’ genoemd.

Pink tax

De zogenoemde ‘pink tax’, waarbij vrouwenproducten duurder zijn dan de mannenvariant, is het meest zichtbaar bij toiletartikelen. Dit komt doordat er in de traditionele man-vrouwrol nog steeds van wordt uitgegaan dat vrouwen meer aandacht besteden aan hun uiterlijk dan mannen.

Verschil tussen mannen en vrouwen

Zo kan het voorkomen dat een scheergel voor mannen met een donkerblauwe verpakking ongeveer €1,75 kost voor 200ml. Voor vrouwen kost een soortgelijke scheergel met een roze verpakking dan al gauw €2,50. Het verschil in prijzen voor mannen en vrouwen is ook zichtbaar bij de kapper, waarbij vrouwen, ongeacht de lengte van het haar, meer moeten betalen voor een knipbeurt. Best vreemd, want vrouwen verdienen over het algemeen nog altijd minder dan mannen, ook al hebben zij dezelfde functie.

Koopbeslissingen

Volgens Erik Schampers van Gendermarketing.nl worden de meeste koopbeslissingen door de vrouw gemaakt. Producenten spelen hierop in door vrouwelijke verpakkingen te creëren, met ronde vormen en pastelkleuren. Uit onderzoek is gebleken dat dit soort verpakkingen de meeste vrouwen aanspreken. Veel vrouwelijke consumenten hebben het prijsonderscheid niet door en betalen daardoor ongemerkt 7 procent meer voor hun toiletartikelen dan mannen.

Wetsovertreding

Linda Senden, hoogleraar Rechtsgeleerdheid en Economie aan de Universiteit van Utrecht, stelt dat de ‘pink tax’ in principe een wetsovertreding is. “Europese wetgeving (EU richtlijn 2004/113) verbiedt directe en indirecte discriminatie tussen geslachten bij de toegang tot en het aanbod van goederen en diensten. En daar is hier zeker sprake van. Het geslacht lijkt bij de ‘pink tax’ namelijk de maatstaf te zijn voor het gemaakte onderscheid. Daarmee is dit een vorm van discriminatie die niet gemakkelijk voor rechtvaardiging in aanmerking komt.”

Wat kun je eraan doen?

Omdat de meeste mensen zich niet bewust zijn van de ‘pink tax’ is het vrij lastig om hier iets aan te doen. Volgens Senden zou je een klacht kunnen indienen bij het College voor de Rechten van de Mens, maar hier wordt momenteel nog weinig beroep op gedaan. De prijsdiscriminaties meer ter discussie stellen zou een eerste stap in de goede richting zijn. Daarmee zal het onderscheid in prijzen minder vanzelfsprekend moeten worden.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | NU.nl
Beeld | Getty Images