Angst voor terreur? Deze 4 mindfulness-oefeningen helpen

Deel dit artikel:

Pinterest

Door wat in Nice is gebeurd en alle nare verhalen in de media, vragen we ons af of we nog wel veilig over straat kunnen. Maar leven in angst? Nee, dat willen we ook niet. Mindfulness-teacher Marisa Garau weet hoe we dat voorkomen.   

Kijk niet te lang televisie

Marisa Garau: “Op het moment dat er iets schokkends plaatsvindt,  zoals een terroristische aanslag, springen alle media erbovenop. Eng nieuws trekt publiek en dat is goed voor de kijkcijfers. Om onze aandacht vast te houden stellen nieuwspresentatoren suggestieve vragen als: ‘Kunnen we dit in de toekomst vaker verwachten?’ en ‘Voldoen de maatregelen van onze regering wel?’ Het is goed om op de hoogte te blijven van wat er in de wereld gebeurt, maar zet daarna tv of laptop uit. Hoe langer je jezelf blootstelt aan angstig nieuws, hoe angstiger je wordt. Laat dit bewust niet toe en ga over tot de orde van de dag.”

Besef dat in jouw leven alles oké is

“Doordat het nieuws je huis binnen dringt, lijkt het alsof geweld en agressie ook in jouw leven aanwezig zijn. Dat is meestal niet het geval. Zodra je de tv uitzet en eens goed om je heen kijkt, zul je zien dat er in jouw leven helemaal niets is veranderd. De inrichting van je huis is nog precies hetzelfde, je kinderen spelen zoals ze altijd spelen, je kookt een lekkere maaltijd en na het eten draai je een was. Ontnuchter je angstige gedachtes door goed rond te kijken in je leven. Geweld bestaat, ja. Maar jouw leven, waarin alles nog steeds hetzelfde is als vóór de aanslag, bestaat ook.”

Voorkom dat je anderen bang maakt

“Angst is besmettelijk. Hoe angstiger jij bent, hoe meer mensen in je omgeving die negatieve vibe zullen oppikken. Heb je kinderen, wees dan extra alert op je eigen houding en woorden. Kinderen zijn kwetsbaar en verwachten dat hun ouders sterk zijn en hen zullen beschermen. Als iemand in je gezin zich angstig voelt, maak dan samen met je kinderen een lijst van alles wat goed en fijn is in jullie leven. Dit geeft vertrouwen en zorgt voor een positieve mindset.”

Maak de wereld zelf een beetje beter

“Als je aangegrepen bent door een verschrikkelijke gebeurtenis, kan dit je leven (tijdelijk) volledig beheersen. Je mist geen elke nieuwsuitzending en zoekt internet af naar enge filmpjes en verontrustende berichten. Maar omdat jij als individu er niets aan kunt doen, voel je je machteloos. En machteloosheid maakt angstig. Het is dus zaak om weer zelf de controle te nemen. In plaats van passief stil te staan bij hoe erg het met de wereld is gesteld, kun je deze ook actief een beetje mooier maken. Wees bijvoorbeeld extra aardig voor je buren. Luister met oprechte aandacht naar je collega. Ga vrijwilligerswerk doen waarmee je vluchtelingen, kansarme kinderen of oudere mensen helpt. Kijk wat jij in jouw leven kunt doen om er voor anderen te zijn. Je zult merken dat het je een positief gevoel geeft, waarmee je korte metten maakt met al die nare gevoelens van angst en machteloosheid.”

marisaOver Marisa Garau

Marisa Garau schrijft boeken over mindfulness en ontwikkelt praktische online programma’s met eenvoudig toe te passen mindfulness oefeningen zonder meditaties. “Met mijn nuchtere mindfulness oefeningen kun je stress en onvrede snel de baas worden. Daarvoor hoef je echt niet elke dag te mediteren. Mijn aanpak houdt rekening met de hectiek van alledag en helpt je om je hoofd helder en je hart rustig te houden.” Via haar website GrowingMindfulness.nl kun je gratis mindfulness cadeaus downloaden.