Nee, het zit niet tussen je oren: het koude weer heeft écht effect op je nachtrust

Deel dit artikel:

De meeste mensen komen in de zomer lastig in slaap, maar in de winter is dat vaak een ander verhaal. De lage temperaturen zorgen ervoor dat we ineens veel beter én dieper slapen. Waar ligt dat eigenlijk aan?

Hoe kouder, hoe beter

Volgens de Amerikaanse Sleep Foundation is het verstandig om de verwarming in je slaapkamer niet te hoog te zetten, zodat je kamer lekker koel blijft. “Wanneer je slaapt, went je lichaam aan de kamertemperatuur. Het is dus niet erg als je kamer een beetje koud aanvoelt. De meeste mensen slapen het best als hun lichaamstemperatuur een beetje is verlaagd,” aldus professor Michael Decker. Uit onderzoek is gebleken dat de ideale temperatuur tussen de 20 en 22 °C ligt.

Liever geen tocht

Hoewel het slapen met een open raam goed is voor je gezondheid, is het niet per se bevorderlijk voor je nachtrust. Een studie uit 2017 toont aan dat slapen in de tocht, of dat nu wordt veroorzaakt door een open deur of een open raam, ervoor zorgt dat mensen meer woelen in hun slaap, een hogere hartslag hebben en vaker wakker worden.

Weinig licht voor het slapengaan

Zonlicht zorgt ervoor dat we alert en energiek zijn. “Wanneer er weinig zonlicht is, kun je je overdag slaperig voelen. Dat betekent ook dat er op het einde van de dag geen opvallende duisternis is die ons lichaam het signaal geeft dat het tijd is om te gaan slapen,” aldus Decker. Je voelt dus niet dat het bedtijd is, omdat je de hele dag door al half aan het slapen bent. Volgens Decker is het daarom belangrijk in de ochtend zo veel mogelijk zonlicht te krijgen en in de avonden fel licht te vermijden. Schakel je televisie of laptop minstens een uur voor het slapengaan uit en beperk het licht in je slaapkamer tot een minimum.

Minder stress

Je zou denken dat we in de zomer in de relaxstand staan, maar niets is minder waar. Onderzoekers van de American Physiological Society hebben ontdekt dat het niveau aan cortisol, een stresshormoon waarvan het level stijgt en daalt gedurende de dag, in de nacht op z’n laagst is. In de zomer blijkt dit hormoon te pieken en in de winter te dalen. Dit betekent dat we in de winter over het algemeen minder stress ervaren.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | HLN.be
Foto | iStock