null Beeld Redactie
Beeld Redactie

Margriet is Magazinemerk van het Jaar

Margriet heeft de Mercur Magazinemerk van het Jaar gewonnen!

Onlangs vond in Amsterdam de Mag Inspiration Day plaats. Tijdens dit grootschalige evenement voor tijdschriftenmakers krijgen makers de kans om hun genomineerde werk te presenteren. De inspirerende dag sluit af met de bekendmaking van de winnaars van de Mercurs 2022.

Margriet won de Mercur Magazinemerk van het Jaar Beeld Mercurs 2022
Beeld Mercurs 2022

De Mag Inspiration Day wordt georganiseerd door de Magazine Media Associatie (MMA) en de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ). Magazinemakers worden tijdens deze dag bijgepraat over de nieuwste mediatrends, kunnen netwerken en zich laten inspireren door buitenlandse topsprekers, zoals Marie-Pierre Lannelongue van Le Monde en Nicholas Blechman, creatief directeur van The New Yorker.

Magazinemerk van het Jaar

De jury heeft onder leiding van Arno Kantelberg de nominaties en winnaars voor de Mercurs 2022 vastgesteld. In deze 24e editie van de prijsuitreiking kon er voor drie categorieën worden ingezonden: Art Direction, Reportage en Magazinemerk van het Jaar. We zijn supertrots om te melden dat Margriet hierbij de Mercur Magazinemerk van het Jaar heeft gewonnen!

Het juryrapport

Een greep uit het juryrapport:

“De Dolly Dots gingen op reünietournee voor uitverkochte zalen en er zijn meer succesvolle BN’ers en tv-presentatoren dan ooit die de zestig dik zijn gepasseerd. De populariteit van zestigplussers is een nieuwe maatschappelijke trend! Waar veel media ‘verjongen’, deed Margriet een jaar geleden met de nieuwe hoofdredacteur Helene van Santen het tegenovergestelde, het vrouwenmerk heeft als missie de 60+ vrouwen in de spotlights te zetten. En zo stonden de Dolly Dots op de cover waarvan zij gasthoofdredacteur waren en was die rol ook weggelegd voor Prinses Margriet. Beide nummers braken records.

Samen met BureauVijftig deed Margriet eerder dit jaar onderzoek naar dé 60+’er van nu, die nog volop dromen en plannen blijkt te zitten en ze uitvoert. Margriet inspireert en informeert deze doelgroep, met o.a. de nieuwe rubrieken Geen 18 meer en Dromen, durven, doen. Toen Margriet in juni een modellenwedstrijd uitschreef voor 60+ vrouwen: gaven maar liefst 1.000 vrouwen zich op.

Margriet is magazine merk van het jaar. Beeld Margriet
Beeld Margriet

Margriet is het weekblad, de Margriet-Extra (negen printspecials per jaar), de site Margriet.nl, de Margriet-app, het nieuwe digitale magazine waaraan elke dag iets nieuws wordt toegevoegd, de social media-kanalen, de nieuwsbrieven (vijf thema’s), de puzzelboekjes, de podcasts, de voice action en de jaarlijkse Margriet Winterfair. Het merk Margriet heeft nu één DNA op al haar kanalen en bedient daarop overal dezelfde doelgroep. Met overweldigend succes: onder andere in het merkbereik (print en online + 24%), een stabiel abonneebestand, toename losse verkoop, online resultaten (+163%) en spectaculaire cijfers in (B to B) omzet. De jury beseft dat je als groot merk met een nieuwe koers veel hebt te verliezen. De prestatie die Margriet heeft geleverd is geweldig vakwerk, zowel in print als online, en dat maakt de Mercur Magazinemerk van het Jaar dik verdiend.”

NOS Met het Oog op Morgen

Hoofdredacteur Helene van Santen kwam tevens aan het woord in de radioshow NOS Met het Oog op Morgen om over deze fantastische overwinning te vertellen. Je kunt de uitzending hier terugluisteren.

Winterfair columnisten  Beeld Margriet
Beeld Margriet

Lees hier meer over Margriet Winterfair.

Enith OostlanderRedactie

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden