Vandaag is het ‘Klaagvrije maandag’: 3 tips om de dag door te komen

Deel dit artikel:

De trein gemist of urenlang in de file gestaan? Vandaag mogen we daar niet over klagen, want 20 juni is het ‘Klaagvrije maandag’. Margriet vroeg de initiatiefneemster hoe we deze dag en de rest van ons leven zo ‘zeurloos’ mogelijk doorkomen. 

Makkelijker gezegd dan gedaan, een hele dag niet klagen. Want houd je maar eens in als als je uren in de file hebt gestaan, de trein hebt gemist of je collega’s maar wat zitten te lanterfanten. Toch levert al dat geklaag niets op, vindt initiatiefneemster Sandra Brandt die ook een boek voor een ‘klaagvrij bestaan’ aan het schrijven is. Sterker, de sfeer wordt er alleen maar negatiever op. Klagen werkt volgens Brandt namelijk aanstekelijk. Kortom: klagen doet klagen.

‘Als je klaagt, sta je niet dicht bij jezelf’

Hoogste tijd om die negatieve cirkel te doorbreken, aldus Brandt die de Klaagvrije maandag in eerste instantie voor zichzelf bedacht, kort nadat haar vader was overleden. “Ik wilde meer in het hier en nu leven en dichter bij mezelf staan. En als je klaagt, ben je dat duidelijk niet,” vertelt de schrijfster en moeder van drie kinderen aan de telefoon.

Klagen als hulpmiddel

Het goede nieuws is dat al dat geklaag ons volgens haar wel kan helpen om erachter te komen wat we wérkelijk willen, waardoor we – mits we hiernaar handelen – uiteindelijk minder zullen zeuren. Hoe we dit precies klaarspelen, kunnen we vanaf oktober lezen in Brandts boek. Deze tips helpen ons alvast op weg:

1 – Ontdek de behoefte die onder het klagen zit

De sleutel van stoppen met klagen ligt volgens Brandt in zelfobservatie: waarom klaag ik? “Klagen is vaak een uiting van een dieperliggende behoefte waarvan we ons meestal niet bewust zijn. Als ik bijvoorbeeld moe ben, kan ik vaak over mijn volle dag klagen of over mijn kinderen die te druk zijn. Terwijl ik diep vanbinnen gewoon behoefte heb aan rust en beter mijn grenzen moet aangeven. Door hiernaar te luisteren, kan ik het direct realiseren door bewust te ontspannen, een kop thee te zetten voor mezelf of door een powernap te houden. Ik merk dat mijn klaagzang dan direct vermindert of zelfs helemaal verdwijnt. Als je eenmaal beseft wat je écht nodig hebt en ervoor zorgt dat je dit krijgt, is er geen reden meer tot klagen.”

2 – Voed je moed

Eerder je grenzen aangeven, voor jezelf opkomen: daar is vaak wel wat moed voor nodig. “Het begint met de conclusie dat je waardevol bent,” adviseert Brandt. “Daarvoor zul je vaak je innerlijke criticus moeten passeren.” Meditatie- of ontspanningsoefeningen kunnen helpen deze de mond te snoeren, net als oefeningen om ‘in je zintuigen te komen’. “Ga maar eens tien minuten in een onmogelijke positie zitten,” vertelt de schrijfster. “Dan zit je volledig in je lijf, in het hier en nu, en zijn al je gedachten uitgeschakeld.”

3 – Stop met sorry zeggen

“Veel vrouwen zijn geneigd om overal sorry op te zeggen,” vertelt de schrijfster die uit eigen ervaring weet dat klagen en sorry zeggen vaak hand in hand gaan. “We zeggen vaak sorry uit angst om niet te voldoen aan sociale verwachtingen, maar daarmee maken we onszelf kleiner en creëren we juíst een afstand tot anderen. Je wijst er ook een schuldige mee aan – in dit geval jezelf – terwijl er meestal helemaal geen sprake is van schuld.” Tip van Brandt: houd eens bij hoe vaak je sorry zegt op een dag en vervang dit door iets anders, zoals de eerlijke reden waaróm je iets hebt gezegd of gedaan. “Je hebt het recht op je eigen ruimte,” zegt Brandt.

Ook minder klagen?

Als steuntje in de rug kun je je op Facebook aanmelden voor de Klaagvrije maandag. Je kunt hier je ervaringen delen met andere klagers en Brandt mengt zich af en toe ook in de gesprekken met handige tips. De Facebookpagina blijft ook actief na maandag 20 juni, want volgens Brandt zou in principe elke maandag zeurvrij moeten zijn.

 

Rianne Marijs