Hoge bloeddruk? Eet deze 3 groentes!

Deel dit artikel:

Als je last hebt van een hoge bloeddruk, kan het geen kwaad om vaker rucola, spinazie en rode bieten op je menu te zetten. Nederlandse wetenschappers hebben aangetoond dat deze nitraatrijke groentes binnen vijf uur de bloeddruk verlagen. 

Het geheim schuilt ‘m waarschijnlijk in het stofje nitraat. Dit stofje wordt via allerlei omwegen in je lichaam omgezet in stikstofmonoxide, waarvan wordt aangenomen dat het een positief effect heeft op je spieren en bloedvaten, en dus ook op je bloeddruk! Veel sporters drinken ook bietensap, omdat het hun prestaties zou verbeteren.

Binnen vijf uur resultaat

In principe zit in bijna alle groentes wel iets van nitraat, maar met name groene bladgroentes zoals rucola en spinazie barsten van dit stofje. Ook rode bieten bevatten relatief veel nitraat. Als je deze groentes eet, heeft dat al binnen vijf uur een positief effect op je bloeddruk, zo ontdekten wetenschappers van Maastricht UMC+. Zelfs als je al medicijnen tegen een hoge bloeddruk gebruikt, daalt deze van het eten van een bord spinazie. “Het lijkt erop dat de vitamines, vezels en andere stoffen die in groenten zitten het positieve effect van nitraat bevorderen,” aldus hoofdonderzoeker Lex Verdijk die denkt dat de groentes een goede ‘aanvulling’ op bloeddrukmedicatie kunnen zijn.

‘Minimaal vier keer per week 100-200 gram’

Hoeveel rucola of bieten je precies zou moeten eten voor een gewenst effect verschilt vermoedelijk per persoon. Maar op basis van deze en andere studies denkt Verdijk dat het voor iedereen goed kan zijn om minstens vier keer per week honderd tot tweehonderd gram (rauwe) nitraatrijke groentes te eten, eventueel verwerkt in een smoothie. Bij bereiding gaat er altijd wat nitraat verloren. Verdijk: “Het lijkt er ook op dat het vooral een gunstig effect heeft als je de groentes regelmatig eet. Als je ze niet meer eet, ebben de effecten snel weg, net als met bloeddrukmedicatie.”

Lukt het je niet om zo vaak nitraatrijke groentes te eten? Van die vier keer per week zou je ook één of twee keer een geconcentreerd bietensapje kunnen drinken, daarin zit ongeveer net zoveel nitraat als in een halve liter gewone bietensap. Drink dit soort geconcentreerde sapjes echter liever niet elke dag.

Te laag?

Overigens hoeven we volgens de onderzoeker niet te vrezen dat onze bloeddruk té laag wordt van rucola of bieten, ook niet als je een normale bloeddruk hebt. “Deze zal niet snel onder een niveau komen dat het problemen oplevert,” aldus Verdijk. “Mensen met een lage bloeddruk zouden wel proefondervindelijk moeten bekijken of ze klachten krijgen als ze heel veel nitraatrijke groentes eten. Daar zijn tot nu toe geen studies naar gedaan. Maar in het algemeen verwacht ik weinig problemen.”

Nog meer nitraatrijke groentes

Van alle groentes heeft rucola de hoogste nitraatwaarde per honderd gram. Verder zijn spinazie en ook rode bieten rijk aan nitraat. Maar het zit ook hierin:

andijvie
alle soorten sla
bleekselderij
Chinese kool
koolrabi
paksoi
snijbiet
spitskool
venkel
waterkers

Bron: Voedingscentrum.

Nitraat?! Dat is toch ongezond?

Nog niet zo lang geleden dachten we dat het beter was om niet te veel nitraatrijke groentes te eten, en al helemaal niet in combinatie met vis. Zo zou het ongevaarlijke nitraat in het lichaam worden omgezet in schadelijke nitrosamines, dacht men. Uit nieuwe analysegegevens blijkt echter dat het eten van nitraatrijke groente praktisch geen risico vormt voor de gezondheid. Ook in combinatie met vis kan de groente geen kwaad. Het advies om nitraatrijke groente niet opnieuw op te warmen was al eerder komen te vervallen. Wel adviseert het Voedingscentrum sporters om niet elke dag geconcentreerd bietensap te drinken.

Bron | Maastricht University
Foto | iStock

Ook interessant om te lezen

Ook interessant om te bekijken

Beauty-expert Carmen Zomers deelt een mooi en makkelijk trucje om lippenstift aan te brengen. Bekijk de video en zie hoe jij je lippen eenvoudig kunt omlijnen, zonder uit te schieten.

(Kun je de video niet zien? Bekijk ’m dan via deze link)

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.