Goed nieuws! Wandelen kan ‘zitschade’ aan je lichaam herstellen

Deel dit artikel:

Het wordt wel het nieuwe roken genoemd: lang zitten. Maar er is ook hoopvol nieuws. Waarschijnlijk kun je namelijk alle ‘zitschade’ aan je lijf herstellen door elke dag één uur te wandelen. In vlot tempo, dat wel.

Dat lang achter elkaar zitten extreem ongezond is, is al langer bekend. Behalve dat het zeer belastend is voor onze (onder)rug, kunnen we er eerder ziek van worden en kan het zelfs leiden tot vroegtijdiger overlijden. Zittend werk kunnen we daarom maar beter zo veel mogelijk onderbreken door bijvoorbeeld loopjes naar het kopieerzetapparaat, rek- en strekoefeningen en door op onze collega’s af te stappen in plaats van ze te mailen.

Geen gezondheidsrisico meer met één uur beweging

Al die onderbrekingen zijn echter nog niet zo gemakkelijk in te passen, blijkt. Maar onderzoekers hebben nu mogelijk een praktischere manier gevonden om door te werken en toch gezond te blijven. Uit een grote, internationale studie naar de gevaren van zitgedrag blijkt namelijk dat mensen die acht uur per dag zitten én elke dag een uur lekker bewegen helemaal geen extra gezondheidsrisico meer lopen.

‘Wandelen is ook prima’

Voor dat uurtje bewegen hoeven we niet eens naar de sportschool, vertelt hoofdonderzoeker Ulf Ekeland in de Britse krant the Guardian. “Het is ook oké om een wandeling te maken. Dat kan ’s ochtends, tijdens de lunch of na het avondeten. Als je het maar een uur per dag doet.” Doe dit wandelen wél in een vlot tempo; een wandeling op een snelheid van minstens 5,6 kilometer per uur zou de schadelijke effecten van het zitten tenietdoen. Datzelfde geldt trouwens voor en een fietstochtje in een tempo van 16 kilometer per uur.

Gewoon wat minder tv kijken

Het állerbest is om een uur achter elkaar te bewegen, maar Ekeland geeft toe dat dit voor veel werknemers niet altijd realistisch is. Officieel hebben we maar een half uur middagpauze. “Het is niet eenvoudig om elke dag een uur te bewegen,” licht hij toe. “Maar,” zo relativeert de onderzoeker, “in Engeland kijken mensen gemiddeld drie uur per dag tv (Nederlanders zitten ook gemiddeld ruim drie uur voor de buis, red.). Is het dan echt te veel gevraagd om een beetje van die drie uur aan lichamelijke activiteit te besteden?”

Iets minder tv kijken lijkt sowieso geen slecht idee: volgens Ekelands onderzoek zou drie uur televisie kijken net zo schadelijk zijn als acht uur bureauwerk.

‘Is het te veel gevraagd om een uurtje te wandelen in plaats van tv te kijken?’

Veel meer dan de beweegnorm

Ga je toch liever voor korte momenten van activiteit? Volgens Ekelund kan het ook al enorm helpen om tijdens je werk elk uur een pauze van vijf minuten in te lassen, al is het maar voor een wandelingetje naar de printer. Als je in totaal maar elke dag minstens een uur in beweging bent. Dat is overigens bijna drie keer zo veel als de internationale beweegnorm: deze adviseert om minstens vijf dagen per week minstens dertig minuten per dag ‘matig intensief’ te bewegen. Een verschil van viereneenhalf uur per week…

Bron | nrc.nl