De flexibiliteit van dít lichaamsdeel zegt veel over je gezondheid

Deel dit artikel:

Sommige mensen zijn leniger dan lenig, terwijl anderen met moeite hun tenen kunnen aanraken. Maar wist je dat de flexibiliteit van één bepaald lichaamsdeel je veel over je gezondheid kan vertellen? 

Een flexibele grote teen is namelijk héél mooi meegenomen, zeggen deze Amerikaanse bewegingsexperts.

Contactpunt met de grond

“Je voet zit ingewikkeld in elkaar en de flexibiliteit van je grote teen is erg belangrijk voor de rest van je lichaam,” legt Stephen Pasterino uit. De Amerikaanse Pasterino is personal trainer bij P.Volve, en veel van de Victoria’s Secret-modellen zijn fan van hem en zijn sportmethode. “Je voet vormt het eerste contactpunt met de grond en er is sprake van een kettingreactie. Dus de rest van het lichaam reageert op wat er gebeurt met je voet. En dat begint bij de bal van je voeten met de beide grote tenen, gaat over naar het middenvoetsbeentje en dan naar de enkel tot aan de knie, door naar de heup, onderrug, de wervelkolom tot aan de schouders. Het is verbazingwekkend hoe belangrijk en toch ondergewaardeerd de flexibiliteit van de grote teen is.”

Basis voor bewegen

Een flexibele grote teen zou in staat moeten zijn om zelfstandig los te komen van de grond zonder beweging in de enkel. “De teen heeft een goede bewegingsvrijheid van zichzelf nodig, dus dat je de grote teen naar je scheen toe kunt bewegen wanneer je staat,” zegt Lara Heimann, fysiotherapeut en yoga-expert. “Als dat lastig wordt en iemand zijn grote teen niet op kan tillen, is dat een probleem. Die actie is nodig om goed te bewegen. Of je nu loopt of rent, alles vereist in wezen actie van de grote teen. En 80 tot 90 procent van de controle over je voet komt van de grote teen.”

Fysieke problemen

Ben jij niet zo flexibel in je grote tenen? Dan is de kans groot dat je eerder last hebt van bepaalde fysieke problemen, stellen Heimann en Pasterino. “Als de grote teen niet goed kan buigen, zul je anders landen. En daardoor krijg of heb je al last van onbalans in je lichaam, met name bij de heupen,” aldus Pasterino. Dit kan op den duur voor knieblessures zorgen. Gelukkig kun je zelf de flexibiliteit in je grote tenen verbeteren. Door vaker je schoenen uit te doen en op blote voeten te lopen, train je alle spieren in je voet.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.