Eva Jinek en Jennifer Hoffman verkopen azijn tegen baarmoederhalskanker

Deel dit artikel:

Ga jij vandaag boodschappen doen bij Albert Heijn? Dan kan het zomaar zijn dat je Eva Jinek of Jennifer Hoffman vakken ziet vullen bij deze supermarktgigant. Vandaag vullen zij de vakken met een speciale fles azijn. Eentje die vele vrouwenlevens kan redden.

Een paar druppeltjes azijn

Met een paar druppeltjes azijn kunnen vrouwen preventief getest worden op baarmoederhalskanker. Hebben wij nooit geweten, jij? Vandaar dat BN’ers Eva en Jennifer, die beiden ambassadeur zijn bij Female Cancer Foundation, dit feitje graag aan de grote klok willen hangen.

Hoe werkt dat dan precies?

Eva Jinek vertelt dat wanneer je de baarmoedermond aanstipt met een paar druppels azijn, en het weefsel verkleurt, er verdachte cellen aanwezig zijn. Het ‘verkeerde’ weefsel kan dan met behulp van stikstof verwijderd worden. Zo simpel is het.

Uitstrijkje doen

Toen Eva hoorde hoe makkelijk het is om baarmoederhalskanker op te sporen en te behandelen, kon ze niet geloven dat dit niet wereldwijd bekend is. Voor Jennifer gold hetzelfde. In Nederland worden we tussen ons dertigste en zestigste levensjaar keurig opgeroepen voor het doen van een uitstrijkje van de baarmoederhals. Hoe vervelend deze ingreep voor sommigen is, we worden in ieder geval onderzocht. In arme landen zijn dergelijke methodes er niet. Daarom willen de dames deze simpele methode in deze landen onder de aandacht brengen.

Niet algemeen bekend

Op dit moment is baarmoederhalskanker de enige kankersoort die helemaal uitgeroeid kan worden. En daar moet dus aan gewerkt worden vindt het BN’er-duo. Jennifer: “Met de kennis die we hebben over baarmoederhalskanker is het gekmakend om te bedenken dat deze kankersoort nog bestaat.” Ontdekker van de azijnmethode – gynaecoloog en oncoloog Lex Peters denkt dat de onbekendheid met de behandelmethode te maken heeft met het feit dat het een vrouwenziekte is. In arme landen, waar sowieso weinig voorzieningen zijn, wordt het behandelen of uitroeien van de ziekte niet als prioriteit gezien. Maar krijgt de dorpsoudste of de vroedvrouw van het dorp de azijnmethode onder ogen dan worden zij zelfvoorzienend in de bestrijding van baarmoederhalskanker.

Female Cancer Foundation

Alle opbrengsten van de ‘speciale’ azijnfles (in de vorm van een vrouwenlichaam) gaan naar de Female Cancer Foundation. Deze organisatie licht buitenlandse overheden, gezondheidsinstanties en vrouwenorganisaties in over de bestrijding van baarmoederhalskanker.

Het azijn, met de naam MIRACLE, is vanaf 13 mei bij Albert Heijn verkrijgbaar. De volledige opbrengst van de azijnfles (€ 1,50) gaat naar het goede doel. De fles is tot en met 19 mei te koop.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Lindanieuws
Foto | ANP