Een maand geen alcohol? 10 tips om het vol te houden

Deel dit artikel:

Veel Nederlanders zijn, onder andere door de IkPas-actie, het nieuwe jaar gestart met een alcoholpauze van een maand of langer. Geldt dit ook voor jou? Dan kun je intussen misschien wel een steuntje in de rug gebruiken! Deze tien tips kunnen het iets makkelijker maken om dat wijntje te laten staan. 

Besef waarom je minder wilt drinken

Als je met het idee rondloopt om minder of even helemaal niet meer te drinken, dan heeft dat een reden. IkPas-campagneleider en bedenker Martijn Planken noemt dat het ‘iets niet pluis-gevoel’. “Je vindt jezelf geen alcoholist, maar het kan minder,” vertelt hij op Nu.nl. “Schrijf op wat je wilt bereiken en maak het concreet.”

Weet waarom je drinkt

Misschien drink je alleen ‘voor de gezelligheid’. Maar stiekem kan dit ook betekenen dat je troost zoekt in alcohol. Dit besef kan je helpen om een alcoholpauze vol te houden. Andersom werkt het net zo: pas wanneer je een tijdje niet drinkt, merk je hoe afhankelijk je bent van alcohol om je beter of rustiger te voelen. Dit besef kan je sterken om te minderen. Want alcohol mag dan vaak op korte termijn werken, op de lange termijn worden sombere gevoelens en psychische problemen er juist vaak door versterkt.

Vertel het iedereen

Vertel aan iedereen die het maar horen wil dat je een alcoholpauze houdt. Zo voorkom je hopelijk dat mensen je alsnog drankjes blijven aanbieden op een feestje. Steun en acceptatie zijn heel belangrijk. Als je omgeving ervan weet, is dat bovendien een stok achter de deur: vertellen dat je het niet hebt volgehouden, is nooit leuk.

Zoek een maatje

Een alcoholpauze is lastig vol te houden als je huisgenoot elk weekend een fles wijn opentrekt. Wil hij niet meedoen? Misschien heb je een vriend of vriendin die een alcoholbreak wil. Je kunt het misschien best alleen, maar samen is het toch makkelijker én leuker. Al is het maar om jullie ervaringen te kunnen delen.

Bedenk van tevoren wat je wél wilt drinken

Ga je naar een gelegenheid waar je normaal een biertje of wijntje zou nemen? Bedenk dan van tevoren wat je gaat drinken, om te voorkomen dat je in de oude gewoonte vervalt. Kies bijvoorbeeld voor een cola light, tomatensap of gewoon thee of mineraalwater. Pas wel op met drankjes die op alcohol lijken, zoals alcoholvrij bier. Dit kan de trek in alcohol juist versterken. Als je hier weinig moeite mee hebt, kan het wel een goed alternatief zijn.

Zorg dat je het niet in huis hebt

Zo kom je niet in de verleiding op lastige momenten. Voor thuisdrinkers kan dat best pittig zijn, weet Planken. “Thuisdrinkers hebben het nog moeilijker. Je zit op bank en voelt onrust opkomen. Je lichaam anticipeert altijd op gewoontegedrag. Je lichaam gaat erom vragen.” Zijn advies is om dan wat anders te doen, zoals een activiteit die je normaal nooit deed. Hiermee onderbreek je het gewoontepatroon, aldus de ervaringsdeskundige, en leer je je lichaam wennen aan nieuwe impulsen.

Laat anderen maar kletsen

Accepteer dat niet iedereen positief reageert. Sommige mensen vinden dat je ‘gezellig mee moet doen’. Laat ze praten, jij weet dat je goed bezig bent.

Accepteer moeilijke momenten

Vind je het lastig om op een feestje of receptie het drankje over te slaan? Zo’n zwak moment mag er zijn. Het is nu even lastig, erken dat voor jezelf. Dat gevoel mag er zijn, anders doen dan de rest gaat niet altijd van een leien dakje.

Doe iets leuks van het geld dat je overhoudt

Als je geen alcohol meer koopt, houd je geld over. Daar kun je leuke dingen van doen! Ga bijvoorbeeld een dagje naar de sauna, laat je masseren of ga naar het pretpark. Je kunt er ook voor kiezen om jezelf aan het einde van de alcoholpauze te trakteren. Dat vooruitzicht kan het makkelijker maken om geen alcohol, maar een goedkoper drankje, te bestellen.

Denk aan de vele voordelen

Stoppen met drinken, al dan niet tijdelijk, is goed voor je lichaam en geest. De belangrijkste gezondheidsvoordelen:

  • Je slaapt beter
  • Je valt ervan af (mits je de alcohol niet vervangt door andere calorierijke versnaperingen)
  • Je voelt je fitter en scherper, ook op het werk
  • Je hebt minder kans op ziektes zoals kanker en hart-en vaatziekten
  • Gevoelens van somberheid en/of angstige gevoelens zullen verminderen
  • Je huid wordt er mooier van

Bron | NU.nl, IkPas, Margriet
Foto | iStock