Dít eetpatroon kan de kans op een winterdip verkleinen

Deel dit artikel:

Zie je op tegen de donkere winterdagen? Een zomers eetpatroon kan helpen het leven wat zonniger in te zien, stellen Britse onderzoekers. Uit hun studie blijkt dat (en hoe) je manier van eten een positief effect kan hebben op je stemming.

Minder kans op depressie

Onderzoekers van de University College London bestudeerden de eetgewoonten van 36.000 mensen in Frankrijk, Australië, Spanje, Amerika en het Verenigd Koninkrijk. En ze zagen over de hele wereld vergelijkbare resultaten. Vergeleken met zij die er een eetpatroon op nahouden van veel vlees, bewerkt voedsel, verzadigde vetten en suiker hebben mensen die een mediterraan dieet volgen ruim dertig procent minder kans om een depressie te ontwikkelen.

Mediterraan eten = natuurlijk eten

Een mediterraan dieet is gebaseerd op de traditionele manier van eten in landen zoals Spanje, Italië en Griekenland. Daar aten ze vroeger eenvoudige maaltijden met vooral veel plantaardig voedsel. Denk daarbij aan groenten en fruit, peulvruchten (zoals kikkererwten en linzen), noten, olijfolie en volkoren producten. Ook vis en schaal-en schelpdieren staan er van oudsher op het menu, maar minder vlees en zuivelproducten. Het dieet komt erg overeen met de eetadviezen van onze Nederlandse Schijf van Vijf.

Goed humeur-menu

Volgens gezondheidsblogger Hetty Crèvecoeur kan het mediterrane dieet inderdaad een gunstige invloed op je stemming hebben, vertelt ze op metronieuws.nl. “Het bevat voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitaminen, mineralen en allerlei vetzuren die voor een goede hersenfunctie van belang zijn.” Zo bevatten vette vis en walnoten veel omega 3-vetzuren. “Die zorgen ervoor dat de hersencellen ontvankelijk zijn voor het aanmaken van stoffen zoals serotonine en dopamine, die van belang zijn voor een goed humeur.” Omega 3-vetzuren hebben volgens de gezondheidsdeskundige bovendien een ontstekingsremmend effect, net als groente en fruit. “Groente en fruit bevatten antioxidanten die onze hersencellen beschermen tegen veroudering en slijtage, en tegelijkertijd het ontstekingsproces kunnen tegengaan.”

Het mentale verhaal

De Britse onderzoekers denken dat deze ontstekingsreacties hun weerslag kunnen hebben op hoe we ons mentaal voelen. “Een ontstekingsbevorderend eetpatroon (het eetpatroon van vlees, bewerkt voedsel, verzadigde vetten en suiker) kan chronische ontstekingen in je hele lichaam tot gevolg hebben. En dat kan direct het risico op een depressie vergroten,” vertelt hoofdonderzoeker Camille Lassale in de Britse krant The Independent. “Er is ook steeds meer bewijs dat de relatie tussen de darmen en het brein een belangrijke rol speelt in de mentale gezondheid. Deze relatie lijkt te worden geregeld door darmbacteriën die op hun beurt weer kunnen worden beïnvloed door wat we eten.”

Beter in je vel

Volgens wetenschappers is er nog veel onderzoek nodig om erachter te komen of er echt een direct verband bestaat tussen wat we eten en onze geestelijk gesteldheid. Er zijn natuurlijk heel wat redenen te bedenken waarom iemand die elke dag gezonde keuzes maakt, beter in haar vel zit dan iemand die dit lastiger vindt. Maar het kan nooit kwaad om bewuster met je voeding bezig te zijn en goed voor jezelf te zorgen. Alleen daardoor kun je je al beter gaan voelen. Weer of geen weer.

Foto | iStock