De nachtmodus op je telefoon en tablet: draagt het wel of niet bij aan een betere nachtrust?

Deel dit artikel:

Blauw licht, dat onder meer van je telefoon en tablet af komt, staat de aanmaak van het slaaphormoon in de weg en belemmert daarmee je nachtrust. Daarom kwam Apple in 2016 met een slimme update. Met de functie ‘Night Shift’ kun je het licht van je beeldscherm warmer maken, waardoor de kwaliteit van je slaap niet langer lijdt onder het felle licht. Maar werkt het wel echt?

Een aantal jaren geleden stelden Amerikaanse onderzoekers vast dat de aanmaak van melatonine (ook wel het slaaphormoon genoemd) lijdt onder de blootstelling aan blauw licht. Al na twee uur staren naar een beeldscherm, zou de productie van dit stofje met 23 procent afnemen. De nachtmodus die bijvoorbeeld iPhones hebben, zou deze blokkade moeten tegengaan. Maar uit nieuw onderzoek van Rensselaer’s Lighting Research Center blijkt die night shift-functie een stuk minder goed bij te dragen aan een betere nachtrust dan in eerste instantie werd gedacht.

Geen voordelen

Volgens de wetenschappers hebben beide lichtstanden vrijwel hetzelfde effect op de aanmaak van melatonine. “Statistisch gezien heeft de nachtmodus geen voordelen voor onze nachtrust,” aldus Mariana Figueiro, een van de hoofdonderzoekers. De nachtmodus zou de aanmaak van melatonine wel iets minder belemmeren dan het gewone blauwe licht, namelijk met 12 procent in plaats van 23 procent. Dit klinkt veel, maar in feite zou het niet veel verschillen; beide percentages liggen in de gevarenzone, waarschuwen de onderzoekers.

Placebo

Ben je een fervent gebruiker van de night shift-functie op je telefoon en heb je wél het idee dat het werkt? Psychologisch gezien kan het ook wel helpen, beweert het onderzoeksteam. Als je er echt in gelooft, tenminste. “De gedachte dat het helpt, vergroot de kans dat het ook effectief werkt,” zegt Figueiro.

Inhoud

Ook waarnaar je zit te kijken op je telefoon of tablet heeft volgens de onderzoekers invloed op de kwaliteit van je nachtrust. Ben je bijvoorbeeld je bankrekening aan het checken en kom je erachter dat er toch wat minder geld op staat dan je dacht? En is het nauwelijks genoeg om je rekeningen te betalen? Dan kan dat gevoel van stress ervoor zorgen dat je minder gemakkelijk in slaap valt en een onrustige nacht hebt. Daarnaast zijn al die bewegende beelden op Facebook, Instagram of Netflix ook geen goed idee; deze geven je brein een seintje dat het wakker moet blijven. “Melatonine bepaalt een deel van je nachtrust, maar omvat dus niet het hele verhaal,” aldus hoofdonderzoeker Figueiro. Wat volgens haar de oplossing is? “Zet de apparaten uit als je naar bed gaat.”

Kun je een gouden tip gebruiken om een hele nacht ongestoord door te slapen? En een aantal opmerkelijke trucjes voor een betere nachtrust? Je leest er alles over in dit artikel.

Bron | fastcompany.com
Beeld | iStock

Ook leuk om te lezen

Deze video wil je niet missen

In de aflevering van vandaag maakt Colette een simpele stamppot op tot een feestelijk en chic timbaaltje. Niet moeilijk, wel heel mooi.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.