Raar maar waar: waarom je juist vóór je powernap een kopje koffie moet drinken

Deel dit artikel:

Als er iets is dat we hebben geleerd, dan is het wel dat je absoluut geen cafeïne moet drinken voor het slapengaan. Cafeïne houdt je immers wakker en dat wil je juist niet. Maar wat als we je nu eens zouden vertellen dat een kopje koffie voor een powernap juist hartstikke goed kan zijn?

Het klinkt behoorlijk tegenstrijdig, maar volgens onderzoekers werkt het echt.

Coffee nap

De zogeheten ‘coffee nap’ is de afgelopen jaren uitgebreid onderzocht door wetenschappers en hun conclusie is veelbelovend: koffie en een powernap blijken namelijk een echte gouden combinatie te zijn. Het principe is heel simpel: wanneer je koffie drinkt voor een powernap wordt je wakker met veel meer energie, omdat de cafeïne pas bij het ontwaken begint te werken. Hartstikke handig dus als je in een korte tijd energie wilt krijgen.

Lees ook: dit is waarom je beter geen kopje koffie of thee kunt drinken in het vliegtuig

Zo werkt het

Lijkt zo’n coffee nap jou wel wat? Zet dan kort voordat je een powernap gaat nemen een kopje koffie voor jezelf. Drink deze niet te langzaam op want je wilt eigenlijk zo snel mogelijk gaan slapen. Ga eventueel voor een espresso of ijskoffie, omdat je deze iets sneller kunt drinken. Andere dranken met cafeïne zijn overigens niet aan te raden omdat ze óf te weinig cafeïne bevatten óf te veel suiker. Dit laatste houdt je juist wakker, dus voeg zeker geen suiker toe aan je koffie. Drink je koffie op en zet je wekker voor over ongeveer 15 à 20 minuten. Het is belangrijk dat je dan wel echt uit bed gaat, omdat de cafeïne rond die tijd wel is opgenomen in je bloed. Dit betekent dat je energielevel op dat moment op z’n hoogtepunt is, dus daar moet je zeker gebruik van maken

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Espresso Science, Healthline
Beeld | iStock