Zo check je of je al aan je suikermax zit voor dit jaar

Deel dit artikel:

We zijn, over de hele wereld, dol op de zoete smaak van gesuikerde producten. Zo dol, dat het bijna overal in zit verwerkt. En dat is een probleem. Want ongemerkt krijgen we dagelijks veel te veel suiker binnen. Hoeveel precies hangt af van je leeftijd.

De WHO adviseert ongeveer 25 gram suiker per dag te eten, met een maximum van 50 gram. Het gaat hierbij om zogeheten ‘vrije suikers’: zoetstoffen die tijdens de bereiding van voedingsmiddelen worden toegevoegd, en suikers die van nature aanwezig zijn in vruchtensappen. Suikers in vers fruit, groente en melk vallen hier niet onder.

Steeds minder suiker

Naarmate we ouder worden, gaan we steeds minder suiker eten. Dit komt deels doordat onze smaak en voedingsgewoonten veranderen. Zo drinken jongeren bijvoorbeeld veel meer calorierijke energiedrankjes dan ouderen. Daarnaast gebruiken senioren die vlak na de tweede wereld oorlog geboren zijn sowieso minder zoet, omdat er in hun jeugd minder suikerrijke producten bestonden.

Probleem van alle leeftijden

Toch krijgt niet alleen de jeugd te veel suikers binnen. Uit de cijfers van het RIVM blijkt dat meer dan 90 procent van de kinderen van 7 tot 18 en meer dan 60 procent van de volwassenen te veel suiker eten. En dat heeft grote gevolgen. Uit diverse onderzoeken blijkt dat dit suikeroverschot kan leiden tot diabetes type 2, hartziekten en overgewicht.

Suikermaxdag

Omdat suiker in veel dingen verstopt zit, hebben veel mensen niet door dat ze er te veel van binnenkrijgen. Om dit inzichtelijker te maken, heeft voedselwaakhond Foodwatch de Suikermaxdag in het leven geroepen. Door de cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie naast die van het RIVM te leggen, berekende Foodwatch de dag waarop diverse leeftijdsgroepen aan hun maximale suikerdosis voor de rest van het jaar zouden zitten.

Btw op groente en fruit afschaffen

Als het aan Foodwatch ligt, komen er vanuit de overheid maatregelen om de suikerinname te verminderen. De organisatie pleit ervoor dat gezond eten goedkoper wordt, door de btw op groente en fruit weer af te schaffen. Daarnaast hoopt Foodwatch op een suikertaks waarbij de opbrengst ten goede komt aan een verlaging van de ziektekostenpremie.

Lees meer
Wow: zó veel kilo suiker eten we per jaar (en zó kun je minderen)

Bron| Foodwatch
Beeld| iStock