Als er één ding is wat je kunt doen om beter te slapen, is dit het

Deel dit artikel:

Geen tv-kijken vlak voordat je naar bed gaat, geen alcohol, geen dutjes overdag, het kan allemaal helpen om beter te slapen. Maar de allereerste en misschien wel meest effectieve stap naar een goede nachtrust is elke dag je wekker op tijd zetten. Ook in het weekend!

Slaapproblemen? Ga in het leger. Volgens de Amerikaanse neuroloog en slaaponderzoeker William Chris Winter vormt het strakke regime van militairen de ideale basis voor een goede nachtrust. Opstaan, ontbijt, trainen, avondeten, naar bed – alles gaat volgens een vast ritme, legt hij uit in zijn onlangs verschenen boek The sleep solution. En dat dag in, dag uit. Het leven zal er niet altijd gemakkelijk zijn, maar reken maar dat je goed en geregeld zult slapen, aldus de slaapexpert.

Niet uitslapen!

Kortom, zo adviseren ook Nederlandse slaapexperts: om goed te slapen, moet je op een vast tijdstip naar bed en ook weer uit de veren. De beste manier om dit voor elkaar te krijgen, is door elke ochtend je wekker op tijd te zetten. Doordeweeks én in het weekend, ongeacht hoe laat je de avond ervoor naar bed bent gegaan. Uitslapen is uit den boze, net als dutjes overdag. Want die kunnen je ritme en dus je nachtrust verstoren. Na een paar dagen zul je vanzelf vroeger naar bed gaan, is het idee achter deze theorie.

Hoe vroeg opstaan?

Hoe vroeg (of hoe laat) je het best kunt opstaan, verschilt per persoon, stelt Winter. “Kies een tijdstip dat bij jouw leven past,” vertelt hij Time magazine. “Als je om negen uur op je werk moet zijn en je hebt een reistijd van dertig minuten, kan acht uur een prima tijd zijn. Als je uitgebreid wilt douchen of ontbijten, sta je een halfuur eerder op. Belangrijk is dat je een realistisch tijdstip kiest dat past bij je dagelijkse ritme.” Als dat elf uur ’s ochtends is, is dat ook prima, aldus Winter.

Tijd om wakker te worden

Houd daarbij ook rekening met de tijd die je nodig hebt om de slaap uit je ogen te wrijven, waarschuwt de Amerikaanse slaapexpert. “Niemand voelt zich meteen klaarwakker als hij zijn ogen opent, tenzij je een peuter van drie bent. Neem in je berekening dus ook de tijd mee die je nodig hebt om wakker te worden.”

In de praktijk kan dit dus betekenen dat je je wekker nog tien minuten eerder moet zetten. En ja, dat geldt óók in het weekend.

Nog meer slaaptips

Regelmaat is heel belangrijk, maar er zijn meer dingen die je kunt doen om beter te slapen. Met deze slaaptips, hoe voor de hand liggend ook, zijn de meeste mensen echt sneller in dromenland. En is de wekker gegaan? Dan kun je op deze manier testen of je lichaam daadwerkelijk voldoende rust heeft gehad.

Bron | Neurologie Centrum Amsterdam
Beeld | iStock

Dit vind je misschien ook interessant

Bekijk ook

Zo verwijder je die vervelende krassen op je zonnebril.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.