Alles digitaal: ja/nee-stickers op brievenbussen verdwijnen
Een eind van een tijdperk is in zicht. De welbekende ja/nee-stickers op de brievenbussen, waarmee je aangeeft of je wel of geen reclame wilt ontvangen, verdwijnen per 2023 voorgoed.
Na dertig jaar stickers plakken is het tijd voor digitalisering van het systeem.
Ja/nee-stickers
De kans is groot dat ook jouw brievenbus voorzien is van een grote sticker waar ja en/of nee op prijkt. De welbekende sticker dient als briefje voor de postbezorger, zodat deze weet of je ongeadresseerde reclame en ander promotie papierwerk in de bus wilt, of dit liever aan je huis voorbij ziet gaan.
Doorn in het oog
De stickers zijn voor sommigen echter een doorn in het oog, want de schoonheidsprijs verdienen ze niet. Dat ziet ook Thomas Hopman, voorzitter van Brancheorganisatie MailDB. Hij vertelt aan Telegaaf dat veel mensen hun brievenbus niet met de sticker willen ontsieren, en zo dus toch vaak ongewenst papierwerk op de mat vinden.
De papierbak in
Mede daardoor ontstond het idee van digitalisering. “Nu zet 35% van de huishoudens zijn brievenbus dicht voor folders. Onze verwachting is dat dit met de invoering van het nieuwe systeem naar ruim 50% stijgt. Daardoor zal er ook minder drukwerk ongelezen in de papierbak verdwijnen”, aldus de voorzitter.
Online doorgeven
Vanaf juni 2023 verandert brancheorganisatie MailDB door InMijnBus.nl. Op deze website kunnen je vanaf dan aangeven of je ongeadresseerd drukwerk wil ontvangen of niet. Heb jij al een sticker op de bus geplakt? Dan hoef je niets te doen, want jouw voorkeur verschijnt dan automatisch in het systeem.
Vakantie
En ben je op vakantie, maar ontvang je normaliter wel reclame? Dan kun je dat ook simpelweg online doorgeven, en wordt de bezorging tijdelijk gepauzeerd. Zo kom je voortaan niet langer thuis met stapels reclame op de deurmat.
Bron | Telegraaf