Minder koolhydraten eten kan je stofwisseling een enorme boost geven

Deel dit artikel:

Ben je zojuist afgevallen en wil je graag op je nieuwe gewicht blijven? Uit een nieuwe studie blijkt dat sommige mensen wel vierhonderd calorieën per dag éxtra kunnen verbranden als zij na hun dieet minder koolhydraten en meer vetten gaan eten. De Amerikaanse studie is onlangs gepubliceerd in de BMJ.

De onderzoekers zagen dit spectaculaire effect bij mensen met overgewicht (BMI hoger dan 25) die recent waren afgevallen met een caloriebeperkt dieet. Om te kijken wat vervolgens het best zou werken om hun gezondere gewicht te behóúden, werden de mensen in drie groepen verdeeld. Twintig weken lang kregen ze allemaal weer normale porties te eten, met evenveel calorieën en eiwitten, maar wél met verschillende hoeveelheden koolhydraten en vetten. Hoe minder koolhydraten mensen kregen, hoe meer vetten en andersom. De koolhydraten waren trouwens van goede kwaliteit, dus veel volkoren graanproducten en weinig suiker.

Hoe minder koolhydraten, hoe hoger het metabolisme

Tijdens die twintig weken bleven alle 164 deelnemers ongeveer op hetzelfde gewicht, wat ook de bedoeling was. Maar de onderzoekers zagen wél één belangrijk verschil: hoe minder koolhydraten mensen aten (en hoe meer vetten dus), hoe hoger hun energiemetabolisme werd! Zo verbrandden de deelnemers in de koolhydraatarme groep gemiddeld 250 calorieën méér per dag, zonder daar verder iets voor te hoeven doen, behalve dan vaker afzien van brood en pasta en daarvoor in de plaats noten of vette vis te eten.

Negen kilo afvallen zonder minder calorieën te eten

Als dit effect zou aanhouden, zo berekenden de onderzoekers, dan zouden zij in drie jaar tijd nog eens negen kilo extra afvallen. En dat is nog maar een gemiddelde, want er waren zelfs mensen van wie het metabolisme zo’n enorme boost kreeg, dat ze wel vierhonderd calorieën per dag meer verbruikten (zij aten vóór het afvallen relatief veel koolhydraten, wat het enorme effect kan verklaren). Ook zagen de onderzoekers dat de mensen in de koolhydraatbeperkte groep minder van het hongeropwekkende hormoon ghreline in hun lichaam hadden, waardoor zij minder trek hadden.

Plantaardige vetten

Kortom, de ene calorie is de andere niet, aldus de onderzoekers, en iets minder koolhydraten eten kan helpen om makkelijker op gewicht te blijven als je bent afgevallen. Let wel op dat je je broodje of pasta dan zo veel mogelijk vervangt door plantaardige vetten en eiwitten, zoals noten, avocado en peulvruchten. Deze bevatten minder verzadigde vetten (met uitzondering van kokosvet) dan bijvoorbeeld kaas en vlees, en daarom zijn ze gezonder. Uit eerder onderzoek blijkt zelfs dat een koolhydraatarm dieet met veel vlees je levensduur kan verkorten.

De Gezondheidsraad stelt dat wie gezond wil eten, veertig tot zeventig procent van zijn energie uit koolhydraten moet halen. In het Amerikaanse onderzoek kregen de deelnemers twintig, veertig of zestig energieprocent koolhydraten.

Bronnen | nieuws voor diëtisten, Boston Children’s Hospital