70-plussers krijgen massaal te weinig vitamine D binnen

Deel dit artikel:

Uit de nieuwe Voedselconsumptiepeiling van het RIVM blijkt dat veel 70-plussers te weinig vitamine D binnenkrijgen. Niet iedereen volgt namelijk het advies op om vanaf deze leeftijd extra vitamine D te slikken. 

De Voedselconsumptiepeiling brengt in kaart wat men in Nederland eet en drinkt. In de nieuwste peiling is gekeken naar de periode 2012-2016. Hieruit blijkt dat mensen van zeventig jaar en ouder minder vitamine D binnenkrijgen dan wordt aanbevolen. Kennelijk volgen zij niet allemaal het advies om een supplement met deze vitamine te nemen. Hierdoor lopen ze meer risico om osteoporose te ontwikkelen en hun botten te breken.

Ook belangrijk voor je immuunsysteem!

Vitamine D is nodig om calcium uit de voeding in het lichaam op te nemen. Het is daarom belangrijk voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Daarnaast speelt de vitamine een rol bij een goede werking van de spieren en het immuunsysteem. Er wordt zelfs gedacht dat een vitamine D-supplement het risico op infecties zoals verkoudheid kan verminderen. Maar dit is nog onvoldoende aangetoond.

Waarom ouderen extra vitamine D nodig hebben

Vitamine D wordt in de huid aangemaakt via zonlicht. Ook krijg je een beetje via je voeding binnen, vooral met vette vis. Als je ouder wordt, heb je echter meer vitamine D nodig dan je uit zonlicht of voeding kunt halen. Zo is voor ouderen aangetoond dat een vitamine D-supplement het risico op vallen en botbreuken kleiner maakt. Ook vrouwen van vijftig jaar en ouder hebben extra vitamine D nodig (hoewel een minder hoge dosis dan mensen van zeventig jaar en ouder).

Kies bij voorkeur vitamine D3

Het RIVM adviseert 70-plussers om het suppletieadvies van vitamine D op te volgen. Mensen van zeventig jaar en ouder hebben 20 microgram vitamine D per dag nodig (de aanvaardbare bovengrens is 100 microgram per dag). Je kunt vitamine D-supplementen kopen bij de apotheek of drogist. Goedkopere huismerken zijn even goed als de duurdere A-merken. Kies bij voorkeur een supplement met vitamine D3, dit is een actievere vorm dan D2. Zorg er verder voor dat je voldoende calcium binnenkrijgt om de kans op botbreuken te verminderen.

Behalve iedereen vanaf zeventig jaar en vrouwen vanaf vijftig jaar, hebben óók volwassenen die weinig buiten komen extra vitamine D nodig. Dit geldt eveneens voor mensen met een donkere huidskleur en kinderen tot en met drie jaar.   

Bronnen | RIVM, Voedingscentrum
Foto | iStock