5 tips om vandaag wél bij de les te blijven

Deel dit artikel:

In een vragenlijst van Fonds Psychische Gezondheid geeft ruim tachtig procent van de mensen aan minder goed te presteren op het werk door slaapproblemen. 5 tips om je door de dag te helpen!

1. Haal je eigen koffie

Het is misschien heel aardig om ook koffie of thee voor je collega’s mee te nemen, maar je doet ze meer plezier als je ze zelf laat halen – en dit dus ook voor jezelf te doen. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat korte, actieve pauzes beter en efficiënter zijn dan lange pauzes. Met een lange pauze ben je er gevoelsmatig even helemaal uit, maar een korte pauze op het werk draagt net zo goed bij aan een verhoogde concentratie.

2. Wandel tijdens of na de lunch

Het maakt je hoofd leeg, voorkomt een afterlunchdip en is nog goed voor je figuur ook! Als je onderweg een broodje eet, wordt een deel van de koolhydraten, vetten en voedingsstoffen uit het broodje direct door je spieren verbruikt, waardoor je dat dus niet meer als vet kunt opslaan.

3. Haal beter adem

Een onregelmatige ademhaling – bijvoorbeeld door stress op het werk – kan leiden tot vervelende klachten zoals hoofdpijn en zelfs vermoeidheid. Het probleem is alleen dat we ons er nauwelijks van bewust zijn dat we verkeerd ademen. Gelukkig valt ‘goed’ ademen te leren, aldus massagetherapeut en ademcoach Bea van der Vegt. “Het lichaam heeft drie ademruimtes: bekken- en buikgebied, middenrif en borst- en schoudergebied. Hoe meer je deze ruimtes kunt benutten, hoe meer je al je lichaamscellen kunt voorzien van de nodige zuurstof en de afvoer van de afvalstoffen kunt bevorderen.”

Met deze drie oefeningen kun je de ademruimtes voelen, ontspannen en verruimen.

4. Rek en strek

Inkakker? Natuurlijk kun je de trap nemen, maar je kunt ook eenvoudig een paar yogaoefeningen achter je bureau doen om je gewrichten én geest soepel te houden.

5. Vermijd ’s avonds overwerken

Als je goed wilt slapen, is het beter om niet tot ’s avonds laat op je laptop te blijven werken. Het blauwe licht geeft je biologische klokje namelijk het sein dat het nog lang geen tijd is om naar bed te gaan, met slapeloze nachten tot gevolg. Dit geldt trouwens ook voor smartphones, tablets en de tv.

‘Niet mee blijven doorlopen’

Chronische slapeloosheid kan op den duur leiden tot angstklachten en depressie. Fonds Psychische Gezondheid adviseert daarom om niet te blijven doorlopen met slaapproblemen. “Doe er iets aan, vooral om erger te voorkómen,” zegt psycholoog Lidewy Hendriks. “Je kunt ontspanningsoefeningen doen, zaken opschrijven waar je over piekert en negatieve gedachten omzetten in positieve gedachten. Dit is niet altijd eenvoudig, maar het loont de moeite om het te proberen.”

M42 Cover def

Wat helpt tegen slapeloosheid?

Ben je elke nacht weer schaapjes aan het tellen? Door het toepassen van deze slaaptips, ook al lijken ze soms erg voor de hand liggend, ben je écht veel sneller in dromenland. Margriet 42 (2014) bevatte ook een dossier over slapen. Deze is online na te bestellen via Tijdschrift365.nl.