10 goede voornemens voor een happy & healthy lifestyle die wél haalbaar zijn

Haalbare goede voornemens

Deel dit artikel:

Goede voornemens: met de komst van een nieuw jaar heeft iedereen er meestal (minstens) één. Wat ga jij in 2018 anders doen? Welke doelen heb je voor ogen? En misschien wel het belangrijkste: zijn je goede voornemens realistisch?

Of je nu gezonder wilt eten of meer wilt bewegen, soms zijn we geneigd de lat net iets te hoog te leggen, waardoor we voornemens niet lang volhouden. We beginnen vol goede moed, maar na een week of twee vallen we weer terug in onze oude gewoonten. Zonde, daarom somt Margriet wat goede voornemens op die wél haalbaar zijn.

  1. Neem jij altijd appels, peren en bananen mee als je boodschappen doet? Hartstikke gezond natuurlijk, maar wissel dat vaste recept eens af met citrusvruchten. Die zijn niet alleen goed voor je gezondheid, maar dragen ook bij aan een minder droge huid en stellen de aanmaak van rimpels zo lang mogelijk uit, zo blijkt uit een onderzoek dat recent is gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition.
  2. Nadat we elkaar gelukkig nieuwjaar hebben gewenst, beginnen we allemaal algauw over onze goede voornemens. Maar, zo zeggen deskundigen, je kunt ze beter niet van de daken schreeuwen. “Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het uitspreken van die voornemens je het gevoel kan geven dat je ze al hebt bereikt,” legt de Amerikaanse Dr. Oz uit aan het tijdschrift Good Housekeeping. “Daarnaast zijn er onderzoeken die bewijzen dat het delen van resultaten er juist voor zorgt dat je volhoudt.” Zijn advies? “Geef je doelen eerst prijs aan één persoon en deel je goede voornemen pas met anderen als je daadwerkelijk succes boekt.”
  3. Meteen op je lijstje zetten: meer planten in huis nemen. Alleen al de aanwezigheid van groen in huis zou stressverlagend werken, zo blijkt uit onderzoek. Daarnaast zou het verzorgen van planten een kalmerende uitwerking hebben op je zenuwstelsel en zorgen voor een lagere bloeddruk.
  4. Niet alleen planten, ook geurkaarsen zijn een goede toevoeging aan je interieur. Geuren zouden in contact staan met het deel van ons brein dat emoties controleert, en op die manier invloed hebben op onze stemming. Zo zorgt de geur van pepermunt bijvoorbeeld voor meer energie en maakt vanille gelukkig en ontspannen.
  5. Hoewel altijd wordt gezegd dat vrouwen er hartstikke goed in zijn, zou je toch moeten stoppen met multitasken. Dat maakt je namelijk niet efficiënter, maar geeft wel meer stress. Mindfulness-expert en voormalig taoïstisch monnik Pedram Shojai schrijft erover in zijn boek The art of stopping time. In plaats van proberen alles tegelijk te doen, kun je volgens hem beter een reële tijdsplanning maken voor de hele dag en je tijd slim indelen.
  6. Het is zo gemakkelijk om op het liftknopje te drukken, maar neem voortaan lekker de trap. Uit recent onderzoek blijkt dat tien minuten traplopen meer energie geeft dan een kop koffie. Een win-winsituatie, want zo heb je meteen wat extra beweging te pakken.
  7. Waarschijnlijk ligt je telefoon altijd binnen handbereik. Onderzoek toont aan dat we maar liefst 47 keer per dag naar onze smartphone grijpen. Een andere studie wijst dan ook uit dat je telefoon tien keer meer bacteriën bevat dan de gemiddelde toiletbril. Zet dit goede voornemen dus maar op je lijstje: geregeld je telefoon schoonmaken en desinfecteren.
  8. Volgens onderzoekers van het Transamerica Center for Retirement Studies zou een jaarlijkse vakantie het risico op hartaanvallen verlagen en zorgen voor een gezonder brein. Voor een goede gezondheid is het dus verstandig om minstens één keer per jaar op vakantie te gaan. Geen straf, toch?
  9. Het geeft altijd een goed gevoel om je in te zetten voor een ander, dus ga vooral vrijwilligerswerk doen in het nieuwe jaar. Los van het goede gevoel dat het je oplevert en de dienst die je er mensen mee bewijst, zou het ook nog stressverlagend werken.
  10. Als je de laatste tijd wat bent aangekomen, wil je misschien snel van die extra kilo’s af. Wat daarbij in elk geval niet gaat helpen, is om oude, te kleine kledingstukken te bewaren met als doel die straks weer aan te kunnen. Dat werkt juist demotiverend en zou daarom volgens Amerikaanse psychologen een averechts effect kunnen hebben. Geef oude kleding weg of doneer het aan een goed doel, daar doe je een ander een plezier mee. Bovendien zorgt het voor een opgeruimde kast en biedt het ruimte voor iets nieuws. Wil je afvallen, dan zit er volgens hen niets anders op dan een gezondere levensstijl aan te nemen.

Bron | goodhousekeeping.com
Beeld | iStock

Ook interessant om te lezen

Bekijk ook

Vriendinnen Ingrid en Liezet gaan op pad in het oosten van Nederland.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Carolien Tsao