Headers columnisten Aaf NW.  Beeld Marloes Bosch. Styling: Brigitte Kramer. Visagie: Bart Brom.
Beeld Marloes Bosch. Styling: Brigitte Kramer. Visagie: Bart Brom.

PREMIUM

In mijn twintiger en dertiger jaren was ik misschien te rusteloos en ongeconcentreerd om zoiets als modern ballet tot me te nemen

Aaf begint aan het afwerken van haar wensenlijst die tijdens de lockdowns was ontstaan.

In de tijd dat we door lockdowns werden geteisterd, nam ik me twee dingen voor: als alles weer mocht, zou ik 1: meer naar opera, klassieke muziek en ballet gaan, en 2: meer naar popconcerten en festivals.

Aan nummer 1 was ik nooit echt toegekomen; ik had altijd gedacht dat dat meer iets was voor ‘later als ik groot ben’ (ik ben mid-veertig, al lang groot). En nummer 2, de popconcerten en festivals, had ik wel bezocht toen ik jonger was, maar te weinig, en toen ik kinderen kreeg, viel er een geloof over me dat ik nóóit meer laat naar bed mocht, anders zou ik slaaptekort krijgen, et cetera. Dus dan zijn festivals en concerten uitgesloten.

Ik blijk het te kunnen

Het leuke is dat het meteen lukte om de door mij zo verlangde cultuur tot me te nemen toen alles weer mocht, en dat mijn verlangen terecht was geweest: ik geniet er heel erg van. Zo ging ik laatst naar een serie balletten van Hans van Manen, de wereldberoemde negentigjarige choreograaf. Ik zat in het publiek, nam dans tot me, raakte betoverd, probeerde in de pauzes onder woorden te brengen wat ik er mooi aan vond, dat lukte niet, maar dat maakte niet uit. Ik vond het mooi. Dat was belangrijk.

Ik besefte dat ik in mijn twintiger en dertiger jaren misschien te rusteloos en ongeconcentreerd was om zoiets als modern ballet tot me te nemen – dat geldt vast niet voor iedere twintiger en dertiger, maar wel voor mij – en dat het dus prima was dat ik het nu pas zag.

“Was het een zenbad?” vroeg een vriendin de volgende dag. Ja, dat was het. Iets heel moois waar je alleen maar naar hoeft te kijken.

Hetzelfde geldt voor opera: ik kocht meteen kaartjes toen het weer kon. En naar klassieke muziek sleept Gijs me mee, en ook daar ben ik elke keer verbaasd dat ik het nu wél blijk te kunnen: totaal opgaan in de muziek.

Warme massa

En nu kwam er zomaar een festival op mijn pad, met dans, buitenpodia, duizenden feestende mensen, keiharde muziek. Ook dat stond dus al die lockdowns op mijn wensenlijst. Een kennis organiseerde het, hij had wel kaartjes, ik mocht komen.

De vriendin met wie ik zou gaan, bleek op de dag zelf niet te kunnen. We besloten niet te gaan. Op Instagram zag ik duizenden mensen in de hitte dansen, meegillend met de muziek. Ze zagen eruit alsof ze een geweldige dag hadden, maar ik twijfelde ook hoe mijn eigen positie in deze warme massa was geweest.

‘Je mist meer dan je meemaakt,’ zei Martin Bril altijd, en soms is het ook wel oké.

Paspoortbeeld columnisten Aaf NW Beeld

Over columnist Aaf Brandt Corstius

Aaf Brandt Corstius is schrijfster, getrouwd met Gijs Groenteman en moeder van Benjamin en Rifka. Lees hier alle columns van Aaf.

Aaf Brandt CorstiusMarloes Bosch. Styling: Brigitte Kramer. Visagie: Bart Brom.
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden